Erfaringer med robotplæneklippere

Hej LDS

Jeg har nu over de sidste par uger forsøgt at gennemskue markedet for robotplæneklippere. Så meget at det snart står ud af ørerne på mig.

Jeg har dog nu fået skåret det ned til 3 mulige kandidater, og vil høre om der er nogen der har gode/dårlige erfaringer med dem?

Gardena Sileno City 500 - fordel: korridorer ned til 60cm
AL-KO Robolinho 500 - fordel: korridorer ned til 60cm
Bosch Indego S500 - fordel: intelligent klippesystem - ulempe: korridorer ned til 75cm

Jeg skal have den til at køre over en flisebelægning på 65-70cm i bredden, så 75cm korridor er formentlig for meget, men det intelligente klippesystem tiltaler mig. Men hvad siger panelet.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Synes jeg har hørt lidt forskelligt om Bosch intelligente klippesystem, og ikke kun godt, men det kan selvfølgelig være blevet optimeret siden.
Jeg ville vælge Gardena, lydsvag og de nye modeller skulle kunne tåle at blive skyllet under bunden med en vandslange, - en ikke uvæsentlig detalje i mine øjne.
Jeg ville helt klart vælge en Gardena (det valg har jeg allerede taget!  )
Jeg har en Gardena Sileno Life 750, som netop er startet op på sin 3. Sæson! Jeg har aldrig haft problemer med den. Den er virkelig stabil og passer bare sig selv. Den er så støjsvag, at jeg skal lede efter den i haven, hvis jeg lige vil kigge til den når den kører rundt. Den kører både i min forhave og min baghave. Gardena må være det trygge valg   
Gardena er i øvrigt ejet af Husqvarna og deler teknik med deres robotplæneklippere. Hvis man åbner en Gardena står der “Husqvarna” på alle komponenterne! Og det skal man ikke være ked af!   

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Min erfaring er, at det kan være en fordel og vælge en model med 4 hjul, en med 3 hjul kan have tendens til og sidde mere fast - erfarede jeg hvertfald med den Stiga jeg havde i 3-4 mdr, og blev træt af det, og skiftede den ud..
Jeg har en worx som kører på 4. Sæson. Den har tre hjul og en tendens til at sidde fast når jorden er blød. Men funker ellers rigtig godt også selvom den ikke har intelligens.

I forhold til korridorer så kan alle jo kører over en flisebelægning, den forstår ikke at der ikke er græs og er også ligeglad. Der hvor det bliver problematisk er hvis der er murer på begge sider med for lille afstand. Så kan den komme i nogle situationer hvor den kører frem og tilbage på tværs og ikke kan komme ud.
Og den minimumsafstand er ret god at være opmærksom på hvis man har afkroge i haven. Jeg har fx et område ved legehuset hvor der er lidt snævret hvilket godt kan give problemer. 

Ask
Sileno robotplæneklipperne fra Gardena er alle forhjulstrukket, så uanset om de totalt set har tre eller fire hjul, trækker de på de to forreste, hvilket er en kæmpe fordel, da de ikke vil køre fast,
ligesom mange andre tre-hjulede robotplæneklippere, hvor det er de bagerste hjul der trækker og dermed det 3. Forhjul der bliver “skubbet” og kan sætte sig fast i ujævnheder i plænen.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Gardena og AL-KO kan du få resrvedele og hjælp til lokalt hvis den går i stykker eller du mangler stumper.
Jeg oplever mange som har svært ved at finde hjælp og dele til bosch, andet end robotten skal sendes in et eller andet sted

www.Duckduckgo.com sikker søgemaskine
Jeg har Gardena Sileno Life 750 og er meget godt tilfreds. Det var faktisk i høj grad Wezios anbefalinger der skubbede mig i den retning og jeg har ikke fortrudt   

Dens funktion "corridor cut" er lavet til, at sikre at græsset bliver slået systematisk og dermed pænt i en smal korridor. Hvis du har en smal flisegang mellem to områder med græs bruger du ikke "corridor cut". Men Sileno'en bruger et guidekabel (modsat de fleste andre) til at sikre, at den kommer godt igennem korridoren og får slået begge områder.

Jeg har en for og baghave med smal passage imellem og synes det er smart, at man kan indstille, at den skal starte XX% af gangene i de enkelte områder. Derudover er den imponerende støjsvag og det er rart, at man kan spule den ren for græs.

Tip: Smart-modellen, dvs. med wifi-gateway så man kan styre via app, er alle pengene værd!

Mvh. AllanE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis