Meget varm del af gulvvarme shunt

Hej.

Jeg opdagede tilfældigvis i dag at controlleren for een af vores tre rum var tændt og at vand temperaturen efter pumpen var ekstrem høj (70C).
Termostaten er sat til ~30C og gasfyret er på 44C.. Hvad kan der være sket her og hvordan kan vandet blive så meget højere end hvad fyret leverer?

Er det pumpen der komprimerer vandet helt op til 70C? Det lyder vildt - som billedet viser så er alt undtagen den øverste del "kold" - det der er farvet rødt var meget varmt - så vandet har vist ikke kunne løbe ud i den røde slange tilhørende rum 3?


Mvh. Jack.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Stoler du på termometret, eller har du konstanteret temperaturen ved håndspålæggelse? Pumpen kan ikke øge temperaturen.

fase
Du har fundet årsagen til den forhøjede temperatur. Nu skal du så på jagt efter synderen. Det varme vand må komme et sted fra. Er rørene, frem og retur, til det rum med høj temperatur begge varme?

fase
Pumpens elforbrug omsættes til varme, og hvis vandet står stille, vil varmen blive ved pumpen.

Søren O
Hvis der ikke er noget som helst forbrug i nogle af sløjferne, vil vandet blive varmet op af pumpens bevægelse, og stille og roligt akkumulere sig i det stillestående vand.

2 løsninger:
1) sluk for dit gulvvarme anlæg frem til efteråret hvor du har brug for det igen.
2) skru lidt op for din varme, så der kommer et minimum af cirkulation igennem en eller flere af dine kredse.

 

Annonce
Hvis der lukkes for det ene rum og temperaturen falder, kan det vel ikke være pumpen, der varmer vandet op.

fase
Da jeg lukkede for rum 3 var der ingen andre rum der behøvede varme - derfor slukkede pumpen og temperaturen faldt så.

Problemet kan måske være at controlleren har konstateret et behov for at varme rum 3 op og så tændt for pumpen samt bedt tilhoerende ventil om at åbne. Hvis denne ventil ikke virker, saa bliver controlleren nok ved med at holde pumpen taendt idet der aldrig opnaas oensket temperatur i rum 3. Hvis pumpens vibrationer (den er gammel) virkelig er nok til at haeve vandtemperaturen er det muligt at de 70C er stille og roligt opnået på denne måde?

Kan dette vaere forklaringen?
JackNJ skrev den 12-05-2021 17:15:02

Da jeg lukkede for rum 3 var der ingen andre rum der behøvede varme - derfor slukkede pumpen og temperaturen faldt så.

Problemet kan måske være at controlleren har konstateret et behov for at varme rum 3 op og så tændt for pumpen samt bedt tilhoerende ventil om at åbne. Hvis denne ventil ikke virker, saa bliver controlleren nok ved med at holde pumpen taendt idet der aldrig opnaas oensket temperatur i rum 3. Hvis pumpens vibrationer (den er gammel) virkelig er nok til at haeve vandtemperaturen er det muligt at de 70C er stille og roligt opnået på denne måde?

Kan dette vaere forklaringen?

 Ja, hvis telestaten ikke reelt åbner for vandet, men kun bliver kaldt på, så har du en lukket kreds, hvor pumpen ikke kan komme af med vandet, men bare står og pisker i det samme vand, hvilket resulterer i at vandets temperatur stille og roligt stiger, og over tid godt kan opnå de 70 grader.

Så er næste trin, at hive telestaten af ventilen til rum 3, så du kan se om det er telestaten der ikke dur mere, eller om det er ventilen der har sat sig fast.

 

Det er så nu vi kommer til "lav-det-selv" delen :)
Hvordan gør jeg dette? Jeg har en telestat som vist på billedet - nogle der ved hvordan tages den af?
For at tjekke telestaten: Skal jeg kigge på den når der åbnes for varmen og se at der sker noget rent mekanisk?For at tjekke ventilen: Hvordan gør jeg dette?

For at tjekke telestaten, skal du få rummet til at kalde på varme, og så.se om indikatoren på telestaten kommer op.

For at teste selve ventilen, så skal du hive aktuatoren af, og så tjekke om stiften kan flytte sig op og ned nemt.
I det du fjerner telestaten, skulle det resultere i fuld varme tilførsel i rummet.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis