Viktualierum i gammel stald?

Jeg har en gammel stald, jeg tænker på at lave et viktualierum i. Dvs. ikke et stort skab til tørvarer og sådan. Det skulle være noget, jeg kan gemme kartofler og lignende i ind i vinteren. Som jeg forstår det, skal det gerne være mørkt og ligge med en temperatur på omkring 10 grader og en luftfugtighed omkring de 90%.

Jeg har et sted i en gammel stald, jeg tror ville egne sig rimelig godt til det. Det ligger op ad den nordvendte ydermur, og der er ingen vinduer. Det er ikke et lukket rum lige nu, men det mangler kun en fjerde væg for at blive det.

Spørgsmålet er så, hvor nemt jeg kan slippe omkring det. Som det er nu, er stalden ikke frostfri. Der er ikke en varmekilde derude nu, men der er kraftstik, så jeg tænker mig, der ville kunne blive sat en elradiator op rimelig nemt. Men hvad gør man lige med materialer og isolering og dampspærre i sådan et rum, der skal holdes på 10 grader med 90% luftfugtighed? Det lyder jo som en kæmpe skimmelfest.

De tre vægge der er der nu er i øvrigt ret forskellige. Ydermuren er vist gasbeton efterisoleret på indersiden med gips på uden jeg kender opbygningen. Den ene væg er en gammel massiv ydermur (der ikke vender udad mere). Den anden er en ret ny gipsvæg. Kan jeg slippe afsted med bare at smække endnu en gipsvæg op som fjerde væg uden at røre de gamle vægge, eller skal jeg i virkeligheden helst rykke den gamle gips af, isolere på den gamle ydermur og beklæde det hele med en sammenhængende dampspærre for ikke bare at bygge en kæmpe fugtsugende svamp derude?

Jeg har lidt svært ved at overskue det. Jeg har ikke prøvet noget lignende før. Jeg vil gerne lære det! Men sådan set vil jeg som udgangspunkt bare gerne kunne gemme grøntsager. 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Stalden har sandsynligvis fra start hverken været med isolering, dampspærre eller gips.

Det skal du fjerne. Den fjerde væg kan opbygges med gasbeton, og væggene kan kalkes årligt for at holde skimmelsvamp i ave.

Derudover bør du installerer udluftning.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Du har fuldstændig ret med udluftning selvfølgelig. Det skal der være. Og du har også helt ret med hensyn til isolering osv. Ham vi købte det af gav stalden en ordentlig omgang, og det meste af den er konverteret til en gildesal, som ligger inde på den anden side af gipsvæggen. Jeg tror det har været da der kom nyt tag på inden for de seneste 10 år. Så hele bygningen har nu efterisoleret ydermur og isolering over loft. Men hvordan det hele er lavet er jo så ikke lige til at se.

Men skal det forstås sådan, at du foreslår en tilgang, hvor jeg fjerner al efterisolering men uden at putte noget nyt på, og så kalker jeg simpelthen bare væggene, og så modvirker det skimmel? Kan det fungere med den ene væg, der allerede er en gipsvæg, eller skal den også helst erstattes af gasbeton?
Gipsvæg kan være grobund for skimmelsvamp, så det er bedre med mursten eller gasbeton der kan kalkes. Det er ikke så ligetil at kalke en gipsvæg.

Al efterisolering i det rum du påtænker som viktualierum bør fjernes, så du står tilbage med massive mure uden dampspærre hvor overskydende fugt kan ventileres bort. Eventuelle vinduer kan med fordel erstattes af traditionelle støbejerns vinduer med 1-lags glas som du nok kan finde brugt i omegnen.

Rummet skal selvfølgelig ikke opvarmes. Kommer der streng frost, kan grøntsagerne dækkes med vintermåtter, og adgangen til rummet kræver effektiv og solidt lukke mod mus og rotter.

Kasserne med grøntsagerne kan anbringes på paller for at modvirke rådangreb.

Er loftet over det kommende viktualierum af gips, kan du pudse med fiberpuds - eksempelvis Weber 360. Det tåler kalkning.

Kalkning er en god måde at holde skimmel og andre skadevoldere væk. Det er vigtigt når rummet skal anvendes til opbevaring af grøntsager vinteren over.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Loftet er troldtekt-plader. Jeg forestiller mig umiddelbart, at troldtekt i sig selv godt kan holde til fugten, men nu sidder jeg lige og googler det lidt hurtigt, og jeg kan ikke rigtigt blive klog på, om der stadig kan gro noget uheldigt i det. De er jo nok i hvert fald ikke så nemme at kalke.
Troldtekt er ikke det mest velegnede til et viktualierum, men kan i en svæver vending anvendes. Har du mulighed for at skifte loftet til et traditionel pudset bræddeloft er det bedre.

Er der isoleret mod loftet over viktualierummet, og hvad bruges loftet til?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Der er isolering, ja. Loftet bruges ikke til noget. Der er ikke højde til at stå derinde. Man kan til nøds kravle langs midten af længen, men jeg har ikke prøvet.

Jeg tænker umiddelbart, at troldtekten måske kunne få lov til at blive hængende i første omgang, og så kunne jeg se på en udskiftning senere. Hvis der skal kalkes årligt, kommer der til at være et rul hen over året, kan man sige, hvor reoler osv. alligevel skal ud i en periode. Der ville man så kunne lave nogle løbende opgraderinger.
Det er en god ide at lade troldtekten blive siddende indtil videre og se tiden an med det loft du har. Det er måske ikke nødvendigt at kalke loftet hvis resten holdes skimmelfrit.

En god udluftning kan oftest holde det meste svamp i ave i kombination med kalkning af væggene.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis