Hængekøje — bæreevne af reglar i efterisoleret mur?

Hej :)

Da jeg flyttede ind i mit hus fjernede jeg tapet og spartlede de gipsplader, der var sat over efterisoleringen på ydervæggene. Jeg sørgede i den sammenhæng for at markere med blyant, hvor træ-reglarne var i væggen, inkl. cm-mål fra forskellige fikspunkter, og så affotografere det hele — så tænkte jeg, at jeg senere kunne bruge fotografierne til at finde stærkere bærepunkter end blot en gipsplade, hvis jeg gerne vil hænge et eller andet meget tungt op.

Det vil jeg gerne nu. Jeg kunne godt tænke mig at hænge en hængekøje op, fra en af gipsvæggene på den ene side til en murstensmur på den anden. Jeg har mine fotografier, så jeg kan måle mig frem til punkter, hvor jeg kan bore skruer direkte ind i de træ-reglar, der ligger bag gipspladerne.

Men det er jo bare sådan, at jeg reelt ikke ved, hvordan man sætter sådan en efterisolering op på den rigtige og forsvarlige måde. Jeg antager, at hvis det er sat op på denne måde, så er reglarne forsvarligt fæstnet i muren bag, men hvis det ikke er tilfældet, kan jeg jo potentielt ende med at rive en af dem ned, inkl. plader og hele baduljen. Det ville være pænt træller.

Jeg tør dog godt satse på, at de ER sat "korrekt" op, for alt arbejdet her bærer præg af at være lavet professionelt, både ift. gipsarbejde, isolering, dampspærre og elinstallationer. Men er der nogen regler for hvordan en "korrekt" opsat efterisolering af den slags skal laves, og hvad betyder det i så fald for hvad jeg kan forvente af forsvarligt træk, jeg kan udsætte en sådan reg... regal(?) regla(?) for? Trækket vil jo være anderledes, end hvis jeg f.eks. hang et vitrineskab op — her ville trækket gå nærmest direkte ned i gulvet, hvorimod en hængekøje trækker mere udad mod stuens midte.

På forhånd tusind tak :)
Hej :) Da jeg flyttede ind i mit hus fjernede jeg... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville i dit tilfælde gå en tredie vej.
Bore igennem træet, hele vejen ind til mursten, hvor du så skal sætte en ekspansions bolt op med en stav-bolt, hvorpå du sætter et løfteøje, som du kan bruge til at binde din hængekøje fast i, og dette i begge ender.
Grunden hertil er, at traditionelle raw plugs er friktionen mellem sten og plastik der bærer skruen med friktionen mellem gevinden og plastikken, mens en ekspansionsbolt laver en kile der blokkerer for at gevindet kan hives ud.
Da du skal have relativt kraftigt vandret træk på dit fæste i muren, er det en ekspansions bolt, eller en karm skrue der selv skærer sig ind i stenen der skal til, for at kunne klare trækket.

 

Gud, de er da smarte, Steensen. Kan se, at jeg kan få dem i Bauhaus. Dog skal jeg være forsigtig ift. om muren kan tåle det, kan jeg se. Men fremgangsmåden er jo den samme indtil jeg når til punktet, hvor jeg skal til at skrue, så jeg kan jo se på boret, om jeg rammer sten eller mørtel, og så vurdere om det ser ud til at kunne holde :) Tak for tippet.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg har langt bedre erfaring med rawplugs i  gamle mure, leca m.m.. Du kan jo skrue din lægte / reglar fast 2 - 3 steder både over og under din øjebolt. Denne kan så skrues direkte inde i træet. Det kan sagtens holde når du på forhånd har forankret lægten.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
God idé, Erik! Det er da det, jeg vil gøre!

Tak, allesammen :)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også