El & vand overbo/underbo, hvad kan det være?

Hej
Jeg skriver da jeg er lidt nysgerrig på at høre hvad det er som kan ha forårsaget strømsvigt 1.5 døgn hos min underbo, og om det kan være potentiel vandskade.

Sagen er den at hun  (ældre dame)fik en elektriker ud som efter 1.5 time havde gennemgået alt og da han ikke fandt ud af hvad der havde været grunden til det (han genoprettede dog strømmen),  mente han at der kunne være dryp af vand over hendes loft i køkkenet tæt ved faldstammen som kunne ha rørt ved ledningerne til lampe udtag i loftet.

Jeg fik et opkald om at der var vandskade his undeboen  (hvilket var en overstatement af dimensioner) og ilede hjem , men hos mig var der heldigvis knastørt og jeg tjekkede selvfølgelig alle mulige punkter inkl bag opvaskemaskiner , vaske mm.

Det skal siges at hun 3 år siden futtede lejligheden af og min blev så beskadiget at jeg måtte vente 1 år med at flytte ind.

Hun fik så nyt alt, nyt loft etc og nye el installationer over loft mv og jeg fik nyt gulv i det område over køkkenet.
Efter at jeg konstaterede at der ingen vand var  at se i min lejlighed eller tegn på læk af nogen art, besøgte jeg underboen for at se helt præcist hvad skaden var.

Og der var slet ingen skade at se, loftet så helt ud som nyt og vi undrede os begge over elektrikerens udmelding om at der var fugt i et af lampeudtagene og forstår ikke hvorfor han så har kommet plast boksen på den. Der var ingen tegn på plamager eller lign.

Hvis der evt er læk fra faldstammen i etage adskillelsen ville man så ikke se nogle tegn på vand i loftet?

Nu får vi en VVS mand ud imorgen men jeg er bare så undrende over det. Det er kun sket den ene gang med strømsvigt og jeg har siden hun fik genoprettet strømmen haft opvaskemaskinen igang så hvis der var læk i faldstammen og dryp på ledninger ville det så ikke være sket igen strømsvigtet?

Alt hendes el , køkken osv er jo ret nyt efter branden , men faldstammen har været der i over 20 år.
Den er gemt bag en kasse man vidst godt kan skrue op. Når der er tørt hos mig ved gulvet så ved jeg bare ikke hvad det ellers kan være.

Er blevet helt utryg ved at bruge vandet af frygt for måske at forværre noget, på den anden side har ingen af os rent faktisk SET noget vand.

Får forhåbentligt klarhed imorgen med VVS manden men måske har andre haft lign erfaringer om sådan noget,.

:) tak!

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan tage det ganske roligt. Det er helt usandsynlig at det er vand som udelukkende kommer i lampeudtag. Der vil altid vise sig plamager på loftet eller lignende. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Tak for svar!

Vi havde en VVS mand ude som checkede alt oppe hos mig og der var knastørt.
Hos underboen sagde han også at der ville ha' været plamager eller lign i loftet og det var der slet ikke.

Han åbnede et af de der lampeudtag som elektrikeren havde talt om at der skulle ha være noget fugt i og som vi begge ikke forstod han så havde lukket til igen,  han stak så fingeren ind for at føle og den kom ud helt hvid af støv. Han sagde at hvis der havde været vand så ville det ikke være sket. Han lod så klappen / lampeudtaget være åbent indtil videre.

VVS manden sagde til sidst - nok som sidste mulighed - at man så skal skære hul i loftet og evt i mit gulv, hvilket i min optik er helt hul i hovedet når der slet ikke er fundet tegn på vand, og når det kun er sket 1 gang med strømsvigtet og at det ikke er gået siden igen selvom jeg har haft opvaskemaskinen kørende.

Til sidst blev vi enige om at der en gang næste uge kommer een som laver en fugt måling inde ved hendes lampeudtag.
Jeg spurgte også om det mon kunne ha' været noget kondens efter det havde regnet så mange dage sidste uge og hun altså ikke ligefrem luftet ud i køkkenet. Det var måske også en mulighed hvis det var at der altså var hold i elektrikerens udmeldning om at een dråbe var nok til at strømmen gik.

Jeg ved ikke hvad standard tallene / parametrene er for sådanne fugt målinger - altså hvor højt det skal være for at der er tegn på læk.  Men nu må vi se, jeg føler mig ihvertfald rolig da der heldigvis blev konstateret at der var tørt ved mig og hvis der altså skulle være noget så ville det være under gulvet i etageopdelingen, og dermed dækket af foreningen.  

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis