Værktøj til cykelservice

Familien har efterhånden en del cykler, som er til service ved cykelhandleren.

Er det muligt selv at købe noget kvalitetsværktøj, og så selv klare de services?

Hvilket værktøj skal man have fat i?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er absolut muligt :-) Vi har mange cykler også da vi balancerer på grænseværdien for hvor mange cykler man skal have (antal cykler i familien = S-1, hvor S er antaller der udløser skilsmisse)

Det jeg mest vil anbefale er:
Kroge til ophæng
dækjern + lapper + ekstra slanger til de str I nu en gang har
umbrako nøgler
Torx nøgler/bits
svensknøgler /fastnøgler
fedt til at smøre alle de skruer/møtrikker du tager af (så er det så meget lettere næste gang)

Hvis du bliver mere avanceret kan du med fordel købe:
egernøgle
kædeskiller
aftrækker til den/de kranse du har på cyklerne
aftrækker til krank / pedalarme
... men alt dette kan du også købe når du får brug for det sammen med de dele du mangler. Jeg bruger oftest cykelgear.dk / cykelpartner.dk

Ift de enkelte opgaver, så er youtube rigtig god til vejleding, og hvis man ikke "volder noget", så kan man næsten ikke gøre noget galt
Det bedste værktøj jeg har købt, til cykel reparation, er en arbejdsstander til at sætte cyklen op i, det letter arbejdet en del.
Og stativet kan klappes sammen, så det ikke fylder ret meget.
(kan ikke huske hvor det er købt, det er nogle år siden)

Ellers synes jeg man kommer langt med det håndværktøj man nu har, har kun en kædesprænger som special værktøj.
Så bruger jeg Prolan spray medium til kæden, det fungere supergodt, sprøjter et tyndt lag på, og køre så lidt rundt så det bliver arbejdet ind, derefter tørre kæden af med en ren klud.


Vi prøver igen, i morgen --
Hej Mads.
jeg har et sæt ala det her.
https://cykelshoppen.dk/kaedeskiller-cykelkaede/contec-vaerktojssaet-36-dele?gclid=EAIaIQobChMIrtKP1sPB8AIVweJ3Ch0iBAHmEAQYCCABEgKnGfD_BwE

Det fungerer rigtig godt. Udover det skal du have enten kroge i værkstedet eller et stativ.
Det her stativ ville være luksus til det. Et jeg købte ved encykelhandler for nogle år siden, det vejer næsten ingenting, det kan skydes ud og drejes rundt med cyklen som man vil, det kan være med i bilen ret nemt, og der er en magnetisk aflægningsbakke til skruer, værktøj osv. (det er forresten til salg hvis du mangler et)

Og som sidste ting så har du brug for luft, har du en kompressor er det fint, hvis du ikke har det så vil jeg klart anbefale denne:
https://www.10-4.dk/varer/elvaerktoj/kompressor/Makita-akku-luftpumpe-2098906?utm_source=Google&utm_medium=Surfaces&gclid=EAIaIQobChMIrLnEjsXB8AIVD91RCh3l8APqEAQYASABEgI8BvD_BwE
Har den selv, det fungerer rigtigt godt, især hvis du i forvejen har 18 volt Makita batterier. Der er forskellige studs til den så den kan pumpe forskellige ventiler, og så kan du også nemt tage den med på ferien eller lign. Med de 3 ting, burde du kunne lave det meste selv, hvis du ikke laver andet end cykler bil jeg dog anbefale et lidt bedre værktøjssæt. Mit er også en smule større men jeg kunne ikke finde det på min lille Google søgning. 😀 håber det hjalp dig lidt.
Hvis du har værksted med bare lidt højde til loftet, vil det være en fordel at få nogle kroge i kæder op at hænge, så du kan servicere cyklen i en god arbejdshøjde.
Går du "all in" kan du købe motoriserede spil med trisser til at hæve og sænke cyklen for dig.

Unbraco
torx
fastnøgler (nede fra 6mm og op til 19mm)
12" og 18" skiftenøgle (svensknøgle) til de store møtrikker på f.eks. for gaffel leje
krog nøgle er nødvendigt til enkelte affjedrings systemer
Dæk jern, gerne modellen du kan få til at "sidde fast" på en af egerne, så kan du trække rundt med det andet
kæde sprænger, hvis du er ude i udskiftning/modificering af kæder
eger nøgler til opretning og efterspænding af fælge
en god pumpe eller en kompressor til luft fyldning.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis