Flytte el måler

Hej. Har overtaget et ældre sommerhus, hvor måleren står i et skab ved vejen. Er der een, der har et gæt på, hvad det vil koste at flytte måleren ind i entreen under tavlen?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Målertavlen koster ca. 800 kr. Plus montage og tilslutning til gruppetavle. Desuden skal stikledningen splejses og målerskabet fjernes, hvis det er et selvstændigt skab. Et skud i tågen 5000 kr. Hvorfor vil du dog flytte måleren, så den fylder i huset?

fase
I nogle områder er der desuden krav til at måleren sidder tilgængelig udvendigt.
Så det er slet ikke sikkert at du må flytte den indenfor.
Men hvorfor også det? Du skal jo ikke bruge den til dagligt alligevel, og du kan aflæse forbruget løbene på nettet. 

Elektronikteknikeren
æ trikker skrev den 11-05-2021 10:36:19

Du må ikke flytte måleren ind uden elselvskabets godkendelse. 

 Det ved den installatør, som skal flytte måleren alt om. Det er under ingen omstændigheder gør det selv arbejde.


fase
Måleren sidder i en selvstændig gravsten og indkørslen er så smal, at større Biler har problemer med pladsen. Desuden er skabet lidt hærget, da nogen har været på, og ruden er smadret. Det samme med 1. Hus på den blinde vej. aflæsning er fjernbetjent, så der er ingen grund til den sidder der længere. Tak for input!
Annonce
Hvorfor ikke bare flytte målerskabet, så er du fri for at have den indenfor. Har du ikke et billede af indkørsel og målerskab. 

fase
Jeg skal ned og sætte vaskemaskine op, så tager jeg et Foto. Men skal skabet flyttes, så der er plads, bliver det op ad huset og det giver ingen mening. Indkørslen er til en koteletgrund og smal. Og ja, jeg har hakket i bevoksning på modsat side, omen er inde ved naboens trådhegn. 
Mange sommerhus områder er det et krav at man kan tilgå måleren udefra, også selvom de er blevet fjern aflæst, grundet selskabet skal være i stand til "uden videre" at kunne skifte måler type. JEg boede til leje i Esbjerg, hvor de først skiftede væk fra manuel til fjern aflæst, og efterfølgende skiftede fjern aflæste målere 2 gange på 4 år, efter en renovering af boligblokkene.

Fat i en lokal el-installatør, og hør hvad der er af krav i dit område, og så ellers bestil en autoriseret til opgaven, det skal der under alle omstændigheder, da der skal forsegling af målerens tilgang til fra forsyningens repræsentant (ofte installatøren).

 

Oky tak alle!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis