Berry alloc gulv på gammelt gulv

Jeg skal til at lægge et berry alloc laminatgulv inkluderet underlag

Jeg har på 1. Sal et gammelt trægulv. Jeg har læst mig til i bl.a. vejledningen til gulvet at der max på være en hældning på 2 mm på underlaget ( her mit gamle gulv). Men mit problem er at de enkelte gulvbrædder til en hvis grad er ujævne og fx. buede både op on ned. Hældningen på gulvet er derimod fint inden for grænsen. Kan jeg lægge det nye gulv direkte på det gamle eller skal jeg gøre noget andet.

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Umiddelbart handler det om, hvor meget de buer, vil jeg tro..
Jeg mener ikke der er krav til hældning, men til ujævnheder. Er det ikke 2mm, over 2m?

Edit:
Fandt lige dette, fra deres montagevejledning:
"Undergulvet skal være jævnt
(max. +/-2 mm pr 2 m), Tørt og rent. Ujævnheder slibes eller spartles væk. Hvis under-
gulvet ikke overholder specifikationerne, kan der opstå knirkelyde og låseseparation."


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Jeg tror spørger blender hældning og ujævnhed sammen. Om gulvet står på højkant er ligegyldigt. Det er forskellen mellem laveste og højeste brædt, det drejer sig om. Læg en retskinne på gulvet og lys langs gulvet. Så ser du ujævnhederne. Som du beskriver, kræver det nok en høvling af gammelt gulv. Og gå endelig alle sømmene efter.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ja, jeg prøver at forstå hældning vs. ujævnheder. Når vejledningen siger (max. +/-2 mm pr 2 m) så er mit problem at der over 2 m er løbende ujævnheder. Sådan i bølger.  De går op og ned med brædderne. Det er på hver enkle gulvbræt og ikke over gulvet som helhed. Fx. på 12 cm er der en ujævnhed på 2 mm i midten af brættet. Jeg har til gengæld gået alle skruer igennem som gulvet er fæstnet med.
Problemet er, at du skal have rigtig meget af de højeste ca 4 mm. Så skruer skal rigtig, rigtig langt ned. Alternativ var måske en afretning med flydespartel.
Vil man kunne gøre det ved at sætte spånplader ovenpå?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det burde vel kunne lade sig gøre, hvis ikke du kommer i problemer ved dørtrin og lign?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Spånpladerne vil sætte sig, da lunker og toppe ikke er ens
Enig med frisk. Du skal have rettet de gamle brædder af inden du begynder at lægge gulv ovenpå.
At få det til at blive inden for de famøse +/- 2 mm på 2 meter er nok nemmest med flydespartel. Det kan sikkert også kombineres lidt med at du sliber/høvler de højeste steder inden du lægger flydespartel de dybeste steder. Husk at hvis du skal bruge flydespartel på træ skal du bruge den med fibre i og husk at prime gulvet først.

Hvis du ikke vil bruge flydespartel kan du forsøge at slibe/høvle gulvet jævnt. Men det er måske svært at nå de 2 mm planhed uden at slibe det hele.

Til sidst kunne du måske forsøge dig med et undergulv der kan jævne nogle af ujævnhederne ud.
Eksempel undergulv 

Ovenstående lover eksempelvis udligning på op til 3 mm, men jeg er noget i tvivl om hvor godt det reelt er i praksis.
Måske nogen andre har erfaringer med det. :)
Jeg har brugt underlagspladerne, som RasmusC henviser til, eller også var det modellen i 4 mm fra jem&fix, - til netop et Alloc gulv.
Jeg erindre ikke præcis hvor store ujævnheder der var, men helt jævnt var det næppe. Jeg vil tror at det vil kunne fungere for dig, men naturligvis så kan en spartling give en mere perfekt overflade, hvis evnerne rækker til det   
Jeg ville vælge fiberpladerne fremfor spånplader, da fiberpladerne kan tilpasse sig ujævnheder i underlaget, det vil spånpladerne aldrig, men de vil i stedet sætte sig, hvis de ikke er meget tykke.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også