Skifte motorventil

Jeg har et fyr med varmtvandsbeholder, men der kommer ikke rigtig varmt vand i hanerne. Jeg har så forsøgt at pille det af, som jeg normalt ville kalde en termostat, men som vist rettelig hedder en motorventil. Beklager uvidenhed, det er denne model:
https://www.sparpaavvs.dk/produkt/frese-actuator-3-pos-230v-ac-dc/?gclid=EAIaIQobChMIz4LFwN-_8AIVCbp3Ch158Q0PEAQYAiABEgLiSPD_BwE
Når jeg piller den af, varmer det hele fint, dvs. anlægget varmer uhæmmet. Jeg vil tro, motorventilen er i stykker. Derfor vil jeg sætte en ny på. Mit spørgsmål er: Er det så nemt, som jeg tror? Skruer man den bare på og tilslutter stikket? Eller skal jeg være opmærksom på noget? Jeg håber, der er en, der kan give et råd

Mvh
Martin

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er du helt sikker på at det er aktuatoren der er defekt? Jeg vil foreslå dig at tilslutte aktuatoren direkte til en stikkontakt for at kontrollere den. Tjek lige at det er 230 V og ikke f.eks. 24 V.

Søren O
Jeg er ikke sikker, nej. Det eneste, jeg ved, er, at der tilsyneladende ikke er liv i den. Den regulerer ikke, som den skal (derudover siger den ikke en lyd, men det ved jeg ikke, om den gør, hvis den virker). Jeg må erkende, at jeg ikke ved meget om dette emne, men det virker ret let at skifte den ud, så jeg havde egentlig tænkt mig at forsøge med det. Jeg kan ikke så nemt sætte den i en stikkontakt, for det kræver et stik, som jeg ikke har. Men er der et eller andet oplagt, man bør tjekke, hvis den del af fyret ikke lystrer?

Jeg kan lige nævne, at jeg helst ville kontakte en VVS’er, men rette vedkommende har travlt. 
Du kunne jo bruge en forlængerledning til afprøvningen. Synes selv at det ville være ærgerlige penge hvis det ikke er aktuatoren der er defekt.
Har du mulighed for at måle spændingen på tilledningerne til aktuatoren?

Søren O
En forlængerledning kan jeg klare. 🙂 Men strømtilførslen kommer fra fyrets panel via en bestemt slags stik, som jeg ikke har i andre varianter. Jeg har desværre heller ikke instrumenter til at måle spænding

Måske et hint: Jeg pillede stikket af og satte det på igen, hvorved aktuatoren lyste grønt, men kun i et sekund. Det ser altså ud til, at der er strøm i ledningerne. Min hurtige konklusion var så, at aktuatoren må være defekt, men det er måske en lidt frisk tænkning. Tak for hjælpen i øvrigt, det er pænt af dig. 
Vil problemet i så fald sidde i enhedens panel? Det er i hvert fald der, strømmenkommer fra. 
Det vil være en mulighed, men du er nødt til at starte ”fra en ende af”, og gå systematisk frem med fejlfindingen.

Søren O
Det er klart. Udfordringen er lidt, at der ikke er en supergod fejlfinding i det panel, der styrer enheden, og jeg mangler umiddelbart lidt udstyr til st tjekke spænding osv. Men jeg må hellere læse op på sagerne. Hvis der er oplagte tips ud over de gode ting, der allerede er kommet, vil jeg sætte pris på dem også. Tak for hjælpen. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis