Etablere udendørs stikkontakt

Hej. Jeg vil gerne have lavet en udendørs stikkontakt på min terrasse så jeg kan få sat noget lys op. Jeg tænker på selv at forberede det hele, så elektrikeren bare skal skrue ledningerne i og har i den forbindelse nogle spørgsmål:

På indersiden af væggen sidder der en stikkontakt med jord, og jeg tænker at det vil være oplagt at tage strømmen derfra. Kan jeg bare tage et bor og bore igennem bagsiden af dåsen til denne stikkontakt og ud igennem ydermuren, eller er det no go? Jeg vil helt undgå at kablerne kan ses, hverken på indersiden eller ydersiden.

Skal man bare bruge noget stift installationskabel med kappe om de 3 ledere og trække det direkte gennem væggen, eller skal der lægges et rør ind til kablerne?

Skal man på en eller måde isolere/tætne hullet omkring kablet for at der ikke kommer fugt ind og hvad skal man bruge til dette?

Håber I kan hjælpe mig lidt på vej.
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan bore hullet til kablet ud gennem muren fra bagsiden af dåsen på den indvendige stikkontakt. Der er faktisk en prægning beregnet til rør eller lignende i dåsen, den bruger du bare. Når du nu er i gang, så laver du et pænt hul i muren og murer en dåse evt. en til to moduler ind, så det ser lidt prof ud. Hullet laver du, så der er en fuge på ca 10mm rundt on dåsen. Så behøver du heller ikke tætne noget. Der skal bruges 3X1,5mm2 installationskabel. Når du monterer kablet, så monter i de udvendige stikkontakter først.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis