Skrue-/afstandsskabelon til terrassebrædder

Skal igang med at lægge terrasse for første gang i morgen. Vil gerne lave en skabelon der sikrer at skruer sidder på en snorlige række, og som samtidig sørger for rigtig afstand mellem brædderne.
Har i nogle gode tips til hvordan jeg laver sådan en på den mest simple måde? Jeg tænker selv blot en stump af et af brædderne hvor jeg borer et par huller i korrekt afstand, og så store at skruehovedet kan gå igennem, men er i tvivl om hvordan jeg nemmest sikrer at skruerne sidder præcis ud for skruerne på det forrige bræt.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dette er ikke svar på spørgsmålet, men
Vil du ikke først bore og undersænke inden du skruer?

Venlig hilsen
Knud
knudr skrev den 10-05-2021 17:30:27

Dette er ikke svar på spørgsmålet, men
Vil du ikke først bore og undersænke inden du skruer?

 Det havde jeg egentlig ikke tænkt mig. Det er en lille terrasse i trykimprægneret fyr, hvor det helst bare skal gå lidt hurtigt. Derfor jeg gerne vil have en skabelon jeg bare kan smække på et bræt og så skrue igennem.

Fortryder jeg hvis jeg ikke undersænker skruerne?
Nej, når det er fyrretræ, så kan du nemt trække hovederne ned.
Men når du borer så stort et hul i skabelonen, kan skruespidsen jo ramme mange forskellige steder, og så er det ikke præsist længere.

Venlig hilsen
Knud
Det kan jo gøres på mange måder. En kunne være en t-formet klods, hvor skruerne skal skrues i hjørnet (grønne prikker). Når skruen er halvt nede, fjernes klodsen, så der er plads til hovedet, når skruen kommer helt ned.
Klodsen kan placeres efter en snor (rød), kan kan evt. have en klods på bagsiden, som kan ligge an mod planke. (mørkegrå)
Men en lige klods med et par streger ved de grønne prikker er nok lige så godt at sigte efter.

I forhold til afstand, så er det bare at have nogle afstandsklodser. Men lav løbende kontrolmål, da plankerne ikke nødvendigvis er helt lige bredde. Forboring ved enderne af træet er nok også en god ide, for at undgå at det flækker.
Man kunne også spænde snore ud alle de steder man skal sætte skruer. Men det kræver at man kan skubbe sine brædder ind under, og man falder jo sikkert også i dem.

Jeg synes dog du skal overveje at bore for. Det bliver altså pænere uanset. 
Annonce
Måske ofre et helt bræt som du borer hullerne i og skruer et par plastklodser på siden.
 Når du så lægger det oven på et nyt bræt og mod væg eller hvad du nu har som fast bagkant, holder det afstand mod det forrige bræt og hullerne burde være samme sted.

Bare kald mig BBB 
Jeg har brugt en hulplade, hvor den ene side er bukket som anslag. Det fungerede rigtigt fint, og så en snor at styre efter. Jeg brugte afstands klodser til at styre mellemrum, da hele bræddet skal spændes op inden det skrues fast, da brædderen godt kan bue en del. Du kan se princippet for skabelonen her
https://varmkaffe.dk/goer-det-selv/veranda/traeterrasse-til-veranda/​​​

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Tak for forslag folkens, jeg endte med en stump bræt med afstandsmarkeringer til skruer, og så en snor at styre efter. 
P.s. Hold kæft det tager lang tid at lægge terrassebrædder!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis