Spot-loftlampe problemer

Spotlampe i entré laver bøvl.
Jeg har to identiske spotlamper i henholdsvis entreen og bryggerset. De tændes begge ved hver deres bevægelsescensor. 

I spotlampen i entreen sidder (har jeg kunne søge mig frem til) to lysdæmpende pærer samt en ikke dæmpbar pære. 

Da en af de to dæmpbare begyndte at blinke, tænkte jeg at jeg vil skifte alle tre, da de ikke var skiftet siden vi købte huset i 2019, her kommer det "sjove" så. 

Jeg isatte tre almindelige Phillips pærer, men pærerne gav kun et meget meget svagt lys, i forhold til hvad de burde.  

Efter en del forvirring, fandet jeg ud af, at for at lampen i entreen virker som den skal, skal der umiddelbart sidde to dæmpbare pærer og en ikke dæmpbar i spotlampen.  

Ved den identiske lampe i bryggers, er der ikke samme problem. Har kan der fint sidde tre ikke dæmpbare pærer i.

Hvad kan være på spil her?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det lyder som den gode gamle med at dine PIR sensorer kræver en mindstelast, og denne opnås ikke med de 3 "ikke dæmpbare" pære, hvor det sikkert er halogen en eller flere af de gamle pære, for at opnå denne mindste last.

 

Steensen skrev den 10-05-2021 12:26:04

Det lyder som den gode gamle med at dine PIR sensorer kræver en mindstelast, og denne opnås ikke med de 3 "ikke dæmpbare" pære, hvor det sikkert er halogen en eller flere af de gamle pære, for at opnå denne mindste last.

 Du har helt ret, der sad netop en enkelt halogenpære i lampen før jeg ændrede ved det. 

Hvad er mine muligheder, skulle jeg ønske, at det fungerer med tre helt almindelige led pærer? 
Du skal udskifte pir sensor med en type som ikke kræver minimum belastning. Nu fremgår det ikke hvilken type du har nu, om det er standard udendørs type eller hvad.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Typisk var mindste lasten 20w, så 3 pærer af mindst 20w tilsammen, eller også skift din pir sensor/bryder med en nyere model der ikke kræver mindste last.

 

Annonce


Tak for jeres svar.

Der er tale om sådan en model, kan umiddelbart ikke finde noget model information på den.

Vil der rent økonomisk være noget at hente med at udskifte den til en ny censur, fremfor at have en halogen pære siddende i, sammen med to almindelige led pærer? 

Vh

Det taher lang tod økonomisk at hente noget ved at skifte til en ny censor frem for en halogen. regne eksempel du kan spare måske 15 watt ved at skifte den ene til led, og da 1 kWh til koster ca. 2 kr. Så skal lyset være tændt i ca. 65 timer for at bruge med strøm for 2 kr. En ny sensor koster ca. 200 kr så for at du kan opnå en besparelse skal lyset være tændt i 200/2 x 65 = 6500 timer !!! Hvis lyset er tændt 3 timer om dagen 365 dage om året så vil besparelsen opnåes efter 6500/3 = 2166 dage... brænde de ikke 3 timer om dagen så kan du enten selv x op eller ned... om det kan betale sig kan du bedst selv svare på. Men nu holder en alm halogen ikke nær så lang tid som en led og derved skal der selvfølgelig tages dette med i regnestykket.
@mfrost

Mange tak for din uddybning. Lyset er måske samlet tændt 30 minutter om dagen, mindre om sommeren. Lader til at det bliver halogen i fremtiden også. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis