Slibning af køkkenbord

Undskylder hvis det ikke er rette forum, men.

Jeg har et køkkenbord jeg gerne ville prøve at slibe ned og gøre pænt. Ukendt alder. Det var let slidt, og havde et par mørke områder hvor der havde ligget vand for længe.

Jeg har ikke fået taget et billede af det før jeg startede desværre. Men nu ser det sådan her ud.

Det mørke er næste væk. Til gengæld er jeg i tvivl om jeg har slebet for meget eller for lidt på det. Farven er meget ujævn. De områder der før var meget slidte er blevet slebet meget og er måske derfor nu for hvide. Kan man slibe så meget på det at man ødelægger det? Tror det er fyrretræ, men er egentlig ikke sikker.

Nogle steder er årene stadig ret pæne men andre steder ser det sådan her ud på nær hold.

Er der noget man kan gøre ved det? Bør der slibes mere? Eller har jeg måske bare slebet det for meget?

Som antydet kender jeg ikke meget til bordet. Var her da vi overtog køkkenet. Men vi synes det er for pænt til bare at smide ud. Ville gerne prøve at se hvor pænt man kunne gøre det. Har skrabet med ziehklinge og pudset med excentersliber og sandpapir. Men synes ikke det er nemt at komme gennem og er lidt i tvivl om fremgangen er korrekt. Ville gerne have det lidt mere jævnt i farverne men er bange for jeg er på gale vej.

Nogen gode råd? 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som udgangspunkt kan man ikke slibe for meget på en massiv bordplade.
Det er helt sikkert ikke fyrretræ, men hvad det er kan være svært at se. Jeg hælder mere til at det er ask eller elm, men er ikke sikker. Men fyr er udelukket.
Umiddelbart vil jeg sige, at der ikke er slebet nok, fordi du ikke har fået slebet alt det mørke væk. Det skal du forsøge at få fjernet helt, idet du ellers risikerer, at det træder endnu tydeligere frem, når du efterfølgende går i gang med at behandle det.
Hvis du kunne få fat i en båndsliber, ville jeg foreslå at bruge den i stedet for, idet den virkelig kan tage fat.
Start så med korn 80 og slib i årernes retning. Husk at en båndsliber starter man først, når den står på det der skal slibes og så vidt muligt standser man den også mens den er på pladen, for hvis man sætter den lidt skævt ned eller løfter den skævt, kan den hurtigt lave en fordybning.
Når jeg bruger min sliber jeg som udgangspunkt altid i årernes retning, og starter med at bevæge den på tværs henover pladen. Herefter bevæger man sig stille og roligt fremad lidt ad gangen. Når først jeg kan se, at nu har jeg fået det slebet af, som jeg vil, så slutter jeg af med kun at slibe frem og tilbage i hele længden, indtil alle slibespor er væk og det ser flot ud. Så får den en gang 120 også kun på langs og sluttelig en gang 180  på samme måde.
Men du skulle gerne ende op med at have en nogenlunde helt ensartet farve på pladen, når du er færdig.
Vælger du at fortsætte med din excenter sliber, så må du i gang med det grove sandpapir- 60 eller 80 - også selv om det giver tydelige slibespor. Det fortsætter du med, indtil du kan se, at den har fået nok, pletter er fjernet og den er nogenlunde ens over det hele. Så forsætter du med 120 papir, 150 og slutter med 180, således at du får fjernet alle slibesporene.
God fornøjelse.

Kurt B. Andersen
Kurt har ret, -ned og køb en båndslibemaskine, de fås fra ca 500,- og sådan en holder nok til din bordplade. Du kan slutte af med exentersliberen og så hen til maleren efter en god olie.
Det er asketræ og asketræ er hårdt og godt.

Venlig hilsen
Knud
Mange tak for de gode råd. Så må jeg afsted efter sådan en. Havde egentlig fået at vide til at starte med at det var bedre med excentersliber. Men kan godt se den ikke tager meget. Til gengæld laver den mærker. Hvilket der heller ikke stod i reklamen den ville. Jeg må have misforstået noget...

Køb lige sådan en "trekant-sliber" i samme om gang. Mærke lige gyldigt. Altså hvis du skal helt ind i alle krummelurer og inden lak, så duer den stor bånd/tystepudser ikke, den er kun til de store flader.

Jeg har selv gjort det på et spisebord engang, som var præget af mange ridser (børn altså !!!) og skjolder fra øl og kaffekopper og lign.

Det blev nu ret så flot, men man skal have en helt weekend til det mindst, isæt hvis det fx er et spisebord, og man skal ind i alle krummelurer, også på benene osv. så kan det godt tage ret lang tid. Men jo det kan sagtens blive flot igen !
Og en båndslibemaskine kan sagtens lave mærker, -og større end exsentersliberen. Så øv dig lidt på et andet stykke træ.

Venlig hilsen
Knud
Takker, vi må finde tid og øvelse her i helligdagene. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også