Fjerne farvet olie fra træterrasse

Hejsa,

Jeg har rodet mig ud i en irriterende situation jeg håber I kan hjælpe med. Jeg har for 2 år siden anlagt en træterrasse i Jatoba træ (meget hårdt). Jeg olierede det med ikke-indfarvet olie først år - og terrassen begyndte langsomt at blive mindre 'rødlig'. Derfor købte jeg istedet en indfarvet Trip Trap terrasseolie (i rød). Da jeg havde givet træet en gang, trak det ned på en halv time - og jeg tænkte derfor: Jeg giver det da bare en tur mere.

MEN: Det har lagt en grim og tyk olieagtig overflade på træet. Og ikke nok med det; når vi flytter havemøblerne på terrassen trækker de streger i overfladen.

Det er godt nok blevet mindre - men nu er der en masse streger i overfladen - og tilmed er den ekstra olie begyndt at skalle af i lag flere steder.

Jeg har en Nilfisk Power Patio cleaner. Og i dag gik jeg i gang med at spule den ren. Men det tager meget lang tid og fjerner ikke den farvede olie helt. Det gør det flere steder - men langt fra alle.

Derfor vil jeg bede om et råd: Hvad gør jeg nu? Skal jeg slibe? Kan jeg slibe når træet er så hårdt? Findes der et rensemiddel der effektivt fjerner al den overskydende olie? Eller skal jeg give det hele med patio cleaneren i år; vente et år på, at solen har udtørret terrassen endnu mere - og så afrense med patio cleaner igen næste år - hvorefter jeg så kan slibe og oliere med neutral olie igen?

Håber virkelig på et godt råd.

Pft

Peter
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er altid risikabelt at anvende højtryksrenser til træ. Den nævnte Nilfisk er af den skånsomme type, men jeg vil ikke anbefale den behandling til træ.

Dit problem skyldes at du har efterladt en blank overflade af olie. Vent til næste år med at rense, slibe og olierer, og denne gang bør du aftørre al overskydende olie umiddelbart efter olien er påført.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 09-05-2021 21:40:38

Det er altid risikabelt at anvende højtryksrenser til træ. Den nævnte Nilfisk er af den skånsomme type, men jeg vil ikke anbefale den behandling til træ.

Dit problem skyldes at du har efterladt en blank overflade af olie. Vent til næste år med at rense, slibe og olierer, og denne gang bør du aftørre al overskydende olie umiddelbart efter olien er påført.

 Ok. Så du siger aldrig patio cleaner på en træterrasse, også selvom den er hårdttræ? Og rensning er så med produkt og skuring? Dvs ren knofedt?

Yes. Den hurtigste måde at nedbryde træ uanset hårdhed er højtryksspuling efterfulgt af patio cleaner. Der er ingen lette løsninger i dit tilfælde, så det er brun sæbe, skuring og knofedt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 09-05-2021 23:24:18

Yes. Den hurtigste måde at nedbryde træ uanset hårdhed er højtryksspuling efterfulgt af patio cleaner. Der er ingen lette løsninger i dit tilfælde, så det er brun sæbe, skuring og knofedt.

Jeg ringede lige til Trip Trap for en sikkerheds skyld. De mente jeg skulle bruge deres superdyre intensiv rengøring. Det har jeg lige gjort i dag, og terrassen står og tørrer nu. Såvidt jeg kan se er der absolut ingen forskel. Så next step må være slibning når den er blevet tør.

Hvor hurtigt efter slibning skal man oliere? 

Svaret er det samme. Brun sæbe, skuring og knofedt. Slibning kommer først på tale hvis der stadig er rester tilbage, men det er sjældent hvis du følger mine anbefalinger.

Der skal først olieres når træet er helt tørt - det gælder både for afvaskning og afslibning.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis