Stikkontakt til opvaskemaskine

Hej GDS'er

Vi har bestilt en ny opvaskemaskine.

I den forbindelse ville jeg lige tjekke strømtilførsel osv. til den gamle opvaskemaskine.

Desværre er det lavet, så installationskablet er sat direkte til opvaskemaskine vha krympemuffe. Er det overhovedet lovligt? Derudover så sidder det på en 16A gruppe.

Skal der en elektriker ind over det eller kan jeg selv klippe opvaskemaskinens 230v kabel over, og sætte den nye maskine på det kabel? Tænker at da det er efter krympemuffen, og altså ikke i selve installationen, så må jeg gerne må gøre det?

Hvis der er nogen der har forstand på det, ville jeg blive meget glad 😊

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er nok bedst at du får en elektriker til at lovliggøre installtionen ........................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Nej det er ikke en lovlig installation, og du må ikke selv ændre den. Du bør få en elektriker til at lave en schuko stikkontakt med pindjord, så passer stikket på den ny opvasker lige i. Få stikkontakten placeret så den ikke sidder bag maskinen og er utilgængelig.

fase
S. Fabrin skrev den 09-05-2021 11:47:45

Nej det er ikke en lovlig installation, og du må ikke selv ændre den. Du bør få en elektriker til at lave en schuko stikkontakt med pindjord, så passer stikket på den ny opvasker lige i. Få stikkontakten placeret så den ikke sidder bag maskinen og er utilgængelig.

 Tak for svar og fif.

Er det fordi maskinen ikke må samles direkte med elinstallationen?

Det er ikke noget vi har fået lavet, så kan være jeg skal høre ejerskifteforsikringen. Men selvrisiko er sikkert højere end hvad det koster at få lavet.
Når samlingen er lavet som vist, er ledningen til opvaskeren en del af den faste installation og skal så opfylde kravene til fast installation bl.a. med hensyn til ledningsdimension.
Der skal være en overgang fra den faste installation til tilledningen. Overgangen kan være en stikkontakt eller en udløbsroset.
Med hensyn til at melde det til ejerskifteforsikringen, så er selvrisikoen sikkert meget større end udgiften til etablering af en stikkontakt. 

fase
Desuden dækker ejerskifte forsikring kun når der er sket skader eller umiddelbart fare for at dr sker skade på huset.
Det kan ikke sige der er i dette tilfælde. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis