Antal af punktfundamenter

Hejsa. Jeg er i gang med at etablere en let tilbygning i træ med en bundrem som skrues fast i husmuren på 2 sider og de resterende to sider monteres på punkter. Det er lerjord og meget tør grund. Punkterne kommer ned i 90-100 cm. Er der en tommefingerregel om hvor mange punkter der er behov for? Punkterne er 20 cm i diameter og tænkes placeres ca med 90-100 cm mellemrum. På tegningen er de angivet med stolpesko
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand skrev den 09-05-2021 08:33:09

Der kører netop en tråd parallel med denne LINK Der er der en tabel over understøtninger. 

Ja men det er jo mest på hvad trærammen skal understøttes med og her kan man hurtigt finde svar. Det forudsætter at hvert punkt man sætter ikke rykker sig i mm i årene frem. Men hvordan kan man sikre det? Og hermed mit spørgsmål. Kan jeg være sikker på at et beton punktfundament ikke synker hvis det er i diameteren 20 cm og er sat i en afstand så det matcher krav til bundrem og strøer? 

Jeg ville ikke sætte bundremmen fast på huset. De to bygninger arbejder forskelligt.
Frisk skrev den 09-05-2021 17:25:07

Jeg ville ikke sætte bundremmen fast på huset. De to bygninger arbejder forskelligt.

Hej. Hvad tænker du? Kan det rykke i muren   Tænker også at montere taget i muren nemlig?

Et punktfundament som består af et hul i jorden fyldt med beton, og en sokkelsko stukket ned i det kan man ragne med bliver i den højde hvis det er 90 cm nede. Der kan være meget specieller jordforhold hvor det ikke holder stik, f.eks. Mosebund / spagnum. Der er ret mange tilbygninger udestuer m.m. der hænger på huset på den måde, ellers skal der jo være noget fleksibel imellem de 2 bygninger. Så det ville jeg ikke være bekymret for. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis