Udskiftning af styrestænger, Husqvarna havetraktor

Jeg skal have skiftet de to (lange) styrestænger (pos 61 + 62) til forhjulene på min Husqvarna YTH224T. Stængerne har jeg, og jeg skal også nok få løsnet møtrikerne, selvom de godt nok har bidt sig fast. Men hvordan kommer jeg nemmest til de to bagerste møtriker? Jeg har ingen lift, og svjks., så skal man ind under motoren mellem vangerne for at få fat i møtrikerne. Findes der en vejledning et eller andet sted på nettet?

Jeg kan alt - når det lykkes.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kender ikke din model. men skal de to stænger, løsnes nedefra, vil det nok være nemmest af afmontere skærbordet, er det ovenfra skal batteriet nok afmonteres.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 08-05-2021 17:41:19

Kender ikke din model. men skal de to stænger, løsnes nedefra, vil det nok være nemmest af afmontere skærbordet, er det ovenfra skal batteriet nok afmonteres.

 At demontere skærebordet giver som sådan ikke adgang til møtrikerne, der vender opad inde under "bundpladen" mellem vangerne.


Batteriet er placeret på en hylde oppe lige under skjoldet med instrumenter, og jeg tror ikke det giver bedre adgang at demontere det. Men jeg tjekker lige en ekstra gang.

Der er s.. nok ikke anden udvej end en lift, så jeg kan komme ind under den, uden at risikere at den falder ned over mig.

Fandt denne YT-video. En anden model, men de bagerste møtriker ser ud til at være monteret på samme umulige vis som mine. 

Jeg kan alt - når det lykkes.
Jeg har med held løftet enden op på sådan en fyr, med en talje sat fast i taget på carport / garage, Eller 1 - 2 last stropper.
Når den hænger kan man lægge et  vinterhjul fra bilen ind under på et sted så den ikke er i vejen men sikrer at du ikke kommer alvorlig i klemme. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja prøv lige at tjek om der er et hul under batteriet, det kunne jo være det gav bedre adgang til styrestængerne ?
Ofte er det bare nemmere at afmontere skærebordet, også selv om det ikke sidder direkte i vejen.


Et par bilramper kunne nok også lette opperationen.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 09-05-2021 10:13:57

Et par bilramper kunne nok også lette opperationen.

To af dem er allerede i anvendelse under forhjulene. Overvejer lige, om jeg kan løfte bagenden op på mine støttebukke (når jeg finder dem)


Jeg kan alt - når det lykkes.
Annonce
je_ns skrev den 09-05-2021 10:13:57

- tjek om der er et hul under batteriet - 
Det bliver tjekket som noget af det første lidt senere i dag.

Jeg kan alt - når det lykkes.
ev elmand skrev den 09-05-2021 08:37:32

Jeg har med held løftet enden op på sådan en fyr, med en talje sat fast i taget på carport / garage, Eller 1 - 2 last stropper.
Når den hænger kan man lægge et  vinterhjul fra bilen ind under på et sted så den ikke er i vejen men sikrer at du ikke kommer alvorlig i klemme. 

 Go' ide. Mine vinterhjul ligger dog hos mekanikeren. Men jeg har fundet mine ramper frem fra gemmerne, og finder også nok mine støttebukke på et tidspunkt :-) 


Jeg kan alt - når det lykkes.
je_ns skrev den 09-05-2021 10:13:57

Ja prøv lige at tjek om der er et hul under batteriet, det kunne jo være det gav bedre adgang til styrestængerne ?
Ofte er det bare nemmere at afmontere skærebordet, også selv om det ikke sidder direkte i vejen.

Så har jeg den oppe på mine støtter og ramper. Svjks., så er den bedste (og måske eneste) mulighed for at demontere stængerne, at demontere hele pladen pos. 19. Jeg har forsøgt at skrue bolten pos 58 af, men møtriken pos 60 drejer sfl. bare med rundt, og den kan jeg ikke komme til med det værktøj jeg har. Så nu forsøger jeg ved lejlighed med de fire bolte pos 63. Desværre medfører det, at jeg skal demontere rattet fra tandhjulet i bunden af ratstammen. Jeg har fået splitten pos 64 ud, men tandhjulet sidder edd....... fast i røret! Ellers må jeg se, om jeg kan komme til pos 28.




Jeg kan alt - når det lykkes.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis