Kvalitet af blandingsbatterier

Er der den store forskel på kvaliteten af blandingsbatterier til håndvask (køkken og bad)?

Når jeg kigger på mærker som (Hans) Grohe, Adora, Damixa, Oras mfl. samt diverse discount-brands fra feks. Jem & juks, Harald Skrald osv., så er der ikke den store forskel at se - ud over prisen. Men er der nogen der har viden om, hvor elendig det billige er, og hvor meget bedre det dyre er?

Hellere leje end at bo på gaden.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at se, hvilke du kan få reservedele til om 5 til 10 år. Det kan du sikkert til mærkevarer, og så er de billigere end de billigste.

fase
S. Fabrin skrev den 08-05-2021 14:15:35

Prøv at se, hvilke du kan få reservedele til om 5 til 10 år. Det kan du sikkert til mærkevarer, og så er de billigere end de billigste.

Hvis den største forskel på mærkevare og "HN mærke" er om der kan fåes reservedele er det så et reelt problem ? 

Hvor mange armaturer bliver reelt repareret når de får defekter ?  Vil det ikke i langt de fleste tilfælde give langt bedre økonomisk mening i at udskifte amaturet når det bliver defekt frem for at forsøge at reparere armaturet ?

For de personer der ikke selv kan reparere et armatur og skal have en VVS mand til reparationen vil jeg påstå at det det medmindre er at meget dyrt armatur aldrig kan betale sig at lave reparation fremfor at udskifte.
Før gør-det-selv personer vil jeg ligeledes påstå at det heller ikke her økonomisk vil kunne betale sig at købe reservedele herunder betale forsendelse fra et reservedelslager fremfor at gå ned i det lokale byggemarked og købe et nyt armatur.
Allerede i dag vil jeg sige at medmindre det er en standard O-ring der skal skiftes er det byt-til-nyt fremfor at starte med at skille et 10 år gammelt tilkalket armatur ad for at forsøge at skifte dele.
 
Jeg har Damixa i bruseren i kælder og Vola i stue-etagen. Hvis vi snakker vedligehold og udskiftning så foretrækker jeg damixaen - og blanding af vand, det klarer damixaen også bedre....

Men Vola amaturet ser da pænt ud...

Hensan, der er nogle gør det selv folk, der kan finde ud af at gå, cykle eller på anden måde bevæge sig hen i et byggemarked for at hente reservedele og derved spare portoen. I øvrigt er det min erfaring at mærker som Damixa og Grohe holder længere uden reparation end de allerbilligste modeller.

fase
S. Fabrin skrev den 08-05-2021 22:46:44

Hensan, der er nogle gør det selv folk, der kan finde ud af at gå, cykle eller på anden måde bevæge sig hen i et byggemarked for at hente reservedele og derved spare portoen. I øvrigt er det min erfaring at mærker som Damixa og Grohe holder længere uden reparation end de allerbilligste modeller.

Hvad jeg mente var at medmindre den reservedel du skal bruge er en standard del og den bruges i alle mærker armaturer (så som en O-ring) finder du alligevel ikke reservedelen i dit lokale byggemarked men skal finde reservedelen på et eller andet central lager hvor den skal sendes fra.

Et helt tilfældigt eksempel fra en lands dækende kæde som VVS ekspertens er en Damixa kugle (https://www.vvs-eksperten.dk/badevaerelse-handvaskarmatur-reservedele-til-handvaskarmatur-spindel-til-handvaskarmatur-damixa-kugle-48018-745120422).  Selve kuglen koster halvdelen af hvad et nyt armatur koster og er kun på lager i få forretninger dvs den skal i praksis sendes.
Her vil jeg så sige at der er meget begrænset hvor meget mening det giver at skifte kuglen på et måske 10 år gammel armatur fremfor bare at skifte armaturet.
Trådstarter spurgte om der var noget der gjorde at man skulle vælge et dyrt mærkevare armatur fremfor et ukendt mærke fra HN eller tilsvarende.
Mit argument er at det ikke skal være for reservedele at man skal vælge det ene frem for det andet.
Det kan være der er en reel kvalitet forskel, det skal jeg ikke kunne sige - Det venter jeg ligesom trådstarter på svar på.
Annonce
Her vil jeg så sige at der er meget begrænset hvor meget mening det giver at skifte kuglen på et måske 10 år gammel armatur fremfor bare at skifte armaturet.
Jeg synes det giver god mening at skifte kuglen og de to pakninger i et ti år gammelt Damixa armatur frem for at købe et nyt. Det er i øvrigt en reservedel, jeg henter i den lokale tømmerhandel. Det er så en anden sag.
Om trådstarteren svarer på svarene er ikke sikkert.

fase
Jeg tror helt sikkert man betaler meget for designet., især på de dyrere modeller.
Jeg ville personligt undgå de ukendte mærker, da jeg simpelthen ikke gider bøvle med dårlig samlekvalitet,  når man ligger derinde under vasken med hovedet halvt nede i en skraldespand (ja, den ville man måske flytte, det er blot for billedets skyld🙂) og ikke helt kan få skruet det fast eller lign.
Hvis ikke man går efter et specielt design, ville jeg gå efter mellemklassen, altså de nævnte Damixa eller lign.

Vedr. Reservedele, så har vi et Blanco armatur, I køkkenet, der kan alt købes som enkeltstumper, virker det som.

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Jeg takker i første omgang for svarene, og jeg kan se at der er delte meningen om hvorvidt det ene eller det andet bedre kan betale sig.

Hvad angår reservedele, så er det ikke noget jeg har spekuleret over, så det er da en god pointe. Men med kvalitet vs. discount tænker jeg nu mere på funktionalitet og holdbarhed sådan i al almindelighed. Om man betaler 300 for noget, der holder i tre år, eller om man betaler 900 for noget, der holder i ni år, er jo økonomisk et fedt. Forskellen er så, at der ved den ene løsning er en øget miljøbelastning i form af produktion af nyt og genbrug af gammelt, som også betyder noget.

Mit nuværende (nok discount) armatur har en "vandring" (af hanen/håndtaget) på 4cm. Den første cm sker der intet, den næste cm sker alt og de sidste to cm har ingen funktion. Så det er ret svært at åbne vandet en smule - det er enten helt slukket eller helt åbent, og det er sådan set ret enerverende, og jeg vil gerne have noget, hvor vandtrykket kan doseres mere smidigt.

S. Fabrin: Jeg svarer altid, til forskel for andre...   

Hellere leje end at bo på gaden.
Mit nuværende (nok discount) armatur har en "vandring" (af hanen/håndtaget) på 4cm. Den første cm sker der intet, den næste cm sker alt og de sidste to cm har ingen funktion. Så det er ret svært at åbne vandet en smule - det er enten helt slukket eller helt åbent, og det er sådan set ret enerverende, og jeg vil gerne have noget, hvor vandtrykket kan doseres mere smidigt.
Måske er det en af forskellene på et billigt og dyrere armatur.
Kolding75, min bemærkning var ikke specielt møntet på dig, men ment i al almindelighed. Det var ikke for at krænke dig.

fase
... og så skal man ikke underkende det hårde danske vands evne til tage livet af alt lige fra armaturer til varmelegemer i allehånde maskiner.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis