Hvor brede fælge/dæk må jeg lovligt sætte på bilen?

Min søn skal have nye alufælge på sin bil, men vi er i tvivl om, hvor brede de må være.

Bilen er en Suzuki Swift 1,3 fra 2006 (model MZ). Den kører pt. med stålfælge str. 5,5x15 ET45 med dæk str. 185/60.

Drømmefælgen har størrelse 7x17 ET40 og vi regner med dækstørrelse 205/45.

Jeg har prøvet at måle mig frem til, hvor bredt det vil blive, i forhold til det nuværende. Så vidt jeg kan læse mig til, må dæksiden ikke stikke ud, målt ved toppen af skærmen. Det vil jo nok også give problemer med, at det går imod, hvis bilen krænger eller læsses tungt. Men jeg synes det er svært at vurdere. Det nye dæk vil fylde 25 mm mere end det nuværende, da indpresningen er mindre - så vidt jeg kan måle er der ca. 15 mm ud til skærmkanten.

Hvis man kigger på diverse sider der sælger fælge og dæk, og indtaster bilen, så siger de, at de passer - men kan man stole på det?

En anden vinkel - hvis det viser sig at hjulet bliver for bredt til at den kan synes med det, kan man naturligvis sætte vinterdæk på til syn - men hvordan er man dækket forsikringsmæssigt i tilfælde af uheld, hvis bilen på uheldstidspunktet ikke ville kunne synes?

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor spørger du ikke hos Suzuki, hvad der er lovligt. Eller skal det være en ulovlig  "Brian" bil?

fase
Du får problemer med de forreste. Ved helt ratudsving, vil dækket gå mod fjederbenet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis