Højt grundvand i indføringsrør

Vi har netop overtaget et rækkehus på en skrænt, hvor grundvandet lader til at stå højere end selve huset. Indføringsrøret til fjernvarme står med højere vandstand end gulvet og indføringsrøret til brugsvand står så lavt at der kommer vand ud under sammenføringsklemmen lige før stophanen.

En VVS'er har sagt vi skal fuge det med Tec7, men at det grundlæggende problem lader til at være, at grundvandet er for højt.

Vi har kontaktet alle vores forsikringsselskaber, men jeg er i tvivl om, hvilket det falder på. Bygningen er fra 2017 og har en byggeskadeforsikring. Derudover er der vist en form for 5-års garanti for nybyggeri.

Har nogen erfaringer med den slags?
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kortsigtet er du nødt til at stoppe vandindtrængning vha fuge el lignende.

Langsigtet er i nødt til at vide om det er opstuvning af overfladevand eller reelt opstigende grundvand? Hvis det er det sidste kan man måske få noget service eller hjælp ved byggefirmaet da de måske har skullet forholde sig til det under byggeriet.

Man må enten pumpe eller dræne for at fjerne det. Dvs hvis det er overfladevand og der er eg lerlag i undergrunden eller traktose fra byggeriet som vand har svært ved at nedsive igennem kan man komme langt ved at lave nogle dybe drænhuller forskellige steder på grunden som man fylder noget drænrør el. lign ned i som vandet let kan nedsive igennem.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det ved jeg ikke noget om, vil antage man skal have noget viden om områdets undergrund vha jordbundsprøver, grundvandstand etc. Måske byggefirma eller evt kommunen har noget info fra dengang de byggemodnede på grunden?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der burde være lagt omfangsdræn på “den høje side”. Kan du ikke se det på en byggetegning?

Søren O
Der står nævnt "omfangsdræn" i 1-års eftersynet, men jeg kan ikke se det på nogen tegninger. Jeg kan til gengæld se, at der ligger et dræn højere oppe på skrænten, som formentligt har ligget der længe før boligerne blev opført.

Da de byggemodnet grundene baksede de meget med højt grundvand og jordskred, så det er sandsynligvis grundvandet som skaber problemet. Vi kan også konstatere at jorden altid er fugtig.
Annonce
Fugtig jord er meget almindelig. Du kan grave et hul på mere end 50 cm dybde. efterlade jorden som et lille dige rundt om kanten så du er sikker på at der ikke løver overfladevand i hullet. efter 1-2 dage kan du se om der er og hvor højt grundvand står. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg prøvede at grave sådan et hul, men jeg ramte ler allerede omkring 30 cm. Hullet blev ikke fyldt med vand, til trods for regnen.
Du er nødt til at få "lettet trykket"   på din sokkel via et dræn og nogle drænpladser og få ledt vandet væk så det ikke fiser ind alle steder.
Du kan vel grave igennem ler ? 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 12-05-2021 23:28:13

Du kan vel grave igennem ler ? 

Jeg tænkte egentlig at vand løber forbi ler og dermed sandsynligvis ikke var at finde 10-20 cm længde nede. Det er måske helt forfejlet? Jeg tænkte også at siden vandet i indføringen ligger 30-40 cm højere end bunden af hullet, så må der være noget andet på færde.

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis