HPFI relæ brummer

Jeg ved ikke om dette skulle lægges op i Hårde hvidevarer eller Belysning.
Har i mit køkken installeret indbygninsovn, opvaskemaskine og vaskemaskine. Har i 6 år haft en lille vaskemaskine til 4 kg. tøj. Har i forgårs fået installeret en ny alm. str. vaske/tørremaskine til 9kg. Når jeg kører et program på den, så brummer mit HPFI relæ. Nogle gange i længere tid og nogle gange i korte intervaller og så med en pause i brummen. Det er ikke højt, og jeg hørte det kun fordi jeg i går stod i entreen da maskinen kørte, og hørte så lyden fra relæet som er i min entre. Er der er nogen der ved hvad dette kan skyldes? Er det fordi jeg har fået en noget større vaskemaskine som også kan tørre. Har nemlig ikke haft problemet før. Nedenfor er billeder af mit HPFI relæ.

På forhånd tak for svarene.

Mvh.

Mikkel

Mvh.

Mikkel
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kunne også være din måler, hvis den sidder i samme skab. Prøv at lytte med en skruetrækker. håndtaget mod øret og så kærvdelen rundt på komponenterne, så er du sikker på hvor det kommer fra.

Har tjekket nu, og lyden kommer fra sikringerne og ikke måleren. Og lyden er der kun når vaskemaskinen kører. Er det farligt?

Mvh.

Mikkel
Det kunne tyde på løse forbindelser, og ja det kan være farligt.
Hvis du har mod på det, så fjern afdækningen omkring gruppeafbryderne, sluk for HPFI relæet og efterspænd alle skruer
i til- og afgange på gruppeafbryderne.
Bjarne

sluk for HPFI relæet og efterspænd alle skruer i til- og afgange på gruppeafbryderne.
Og afgangen på HPFI relæet. Hvad med tilgangen, som er spændingsførende. Du har faktisk ikke noget at gøre her. Hvis du ikke er kendt med at arbejde på eller ved spændingsførende dele, bør du holde dig fra det.

fase
Tak for svarene. Ved ikke særlig meget om strøm og HPFI relæ, så vil ikke selv begynde at rode med det :-). Har været i dialog med en elektriker, og brummelyden er ikke farlig nu, men kan blive det på sigt, hvis der ikke gøres noget. Så han anbefefalede at få skiftet afbryder delen (ved ikke om det er det korrekt ord) på HPFI relæet da det helt sikker at den del der giver brummelyden. Så han kommer på onsdag og skifter dette for 1.200 inklusiv moms :-).

Mvh.

Mikkel
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis