Hvad fejler mit pæretræ?


Hej

Jeg har dette pæretræ stående i min have.
Det blev plantet for 4 år siden.
Det får masser af blomster, men der kommer ikke rigtigt nogen pærer på det.

Her i foråret ser jeg så, at den ene gren ser syg ud.
Er der noget i vejen med træet?

Skal jeg gøre noget særligt ved den syge gren? Fjerne den?

Er der noget jeg kan gøre for at få træet til at bære frugt?

Skal det f.eks. have gødning?

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at spørge eksperterne her ;  www.havenyt.dk/forum

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Jeg er ikke ekspert, men pære og æble træer skal have andre træer i nærheden for at de kan bestøve hinanden. Så hvis dit træ står alene, kunne forklaringen være at det godt nok blomstrer men bliver ikke bestøvet og dermed ikke sætter frugt.
Den syge gren ville jeg klippe af, og eventuelt brænde, for at slippe af med sygdommen.
I øvrigt kunne det også godt ligne frostskade. Hvis de nye skud har været tidligt ude og så har fået en gang nattefrost, så kollapser skuddet.
Jeg har selv lige mistet et par sommerfuglebusk stiklinger fra sidste år, der fik nattefrost...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Den syge gren ligner frostskade. Det ses ofte hvis der kommer nattefrost efter saftstigningen er begyndt. Du klipper ind til sundt ved.

Pærer kræver bestøvning af en anden sort for at give frugt. Har du ikke plads til endnu et pæretræ, kan du pode en gren af en anden sort på dit træ.

Conference er en god bestøver til alle andre sorter, men du bør undersøge om dit træ ikke er af denne sort, for så er du lige vidt.

For at være helt sikker vil jeg anbefale du også poder en gren af sorten Clara Friis. Begge de nævnte sorter udvikler sig til et middelstort træ som jeg også vurderer dit 4-årige pæretræ udvikler sig til.

Her er desuden en bestøvningsoversigt.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg bor i Roskilde, sidste år fik vi frost da æble kirse og pære træer stod i blomst. Jeg fik 10 æbler, mod normalt 100.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Normalt går det kun ud over frugtsætningen hvis det kommer nattefrost når træerne står i blomst. Skaderene som Lennart viser er typiske barkskader grundet frost. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Det giver god mening med frostskader.
Men betyder det, at grenen bliver god igen næste år? - Så vil jeg jo ikke klippe den af.

Pæretræet er conference.

Det er en ret almindelig type, så jeg ville da tro, at der var andre pæretræer i nærheden i kvarteret. Der er dog ikke flere pæretræer på vores grund.
Du kan jo have lidt tålmodighed, men hvis der ikke viser sig nogle skud på den gren så er den død. Man kan også knække stumper af den udefra. kommer man til noget grønt inden i så er der liv der. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg  har dyrket pæretræer i  mere end 30 år og jeg har aldrig set eller hørt om frostskader på pæretræer , og conference giver som regel mange frugter .........

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Lennart: Nej - frostskader er permanente. Er skaden sket i år kan veddet stadig se frisk ud, men du bør klippe grenen af nu så træet kan generer nyt ved her i starten af vækstsæsonen. Klip over en udadvendt knop og undgå snitfladen flosser.

Bemærk også et pæretræer er mere varmekrævende end æbletræer, derfor er det ikke ualmindeligt med frostskader på pæretræer hvis de er plantet uhensigtsmæssigt.

I det hele taget bør du beskærer så kronen holdes åben. Det forebygger skurv som kan være en plage på både æble- og pæretræer.

Du nævner også at frugtsætningen er sparsom. Det tyder på at der er få pæretræer i nabolaget eller de står mere end 150m væk. Derfor vil jeg stadig anbefale du poder en anden sort på dit træ hvis du ikke har plads til endnu et pæretræ, og Clara Friis kunne være et godt bud, men du kan også vælge ud fra det skema jeg har vist.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
2021 har været et dårligt år for bestøverne. Bierne er kommet sent i gang og selv humlebier som er tidlig ude har været fåtallige.

Der er derfor mange og gode grunde til podning af frugttræer med flere sorter så frugtsætningen fremadrettet forbedres.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis