Forlænge gamle lampeudtag

Hej Alle

Er ved at renovere loft i kælderen. Der er 7 gamle lampeudtag af metal der sidder oppe i betondækket i loftet.

Jeg har sat forskalning op 22mm og herefter troldtekt plader op 45 mm -Før var der liste loft med rutikbrædder og lavet forskellige løsninger i lampeudtagene (et var forlænget, et var udtaget sat oppe i dækket og lofte sænket under osv.

Jeg vil gerne have det lavet ordentligt og vil høre om jeg kan bruge en standart afstandsring fra LK på 30-50mm til at forlænge de gamle metaldåser til underkant af det nye loft det er denne type jeg tænker på

https://www.greenline.dk/elartikler/lauritz-knudsen-fuga/lk-fuga-indbygningsdaser/loftdaaser-fuga/afstandsringe-til-pl-loftdaser?gclid=EAIaIQobChMIzua6hP-08AIVkNwYCh02BwPgEAQYASABEgJi7vD_BwE

Herefter havde jeg tænkt at sætte planforsænkede lampeudtag på så det bliver pænt (der var ikke plads til spots uden at sænke loftet yderligere. Som disse

https://www.greenline.dk/elartikler/lauritz-knudsen-fuga/lk-fuga-lampeudtag/lk-fuga-lampeudtag-planforsaenket-ny-model

Vil dette være en korrekt fremgangmåde?

Ps hvis ledningerne i de eksisterende metaldåser er for korte må de så forlænges? Eller skal der trækkes helt nye strenge til loftsdåserne?

På forhånd tak
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan godt bruge de viste afstandsringe og udtag. Jeg ville skifte ledningerne ud.

fase
Ja, men du gør det nemmest, inden du sætter loftet op. Brug pressemuffer og krympefleks.

fase
Det med at forlænge alle ledninger med pressemuffer og noget sjusk. Presse/krympe muffer er beregnet til at reparere et kabel eller lignende. Jeg har over 50 års erfaring som elektriker og har aldrig set det brugt til at forlænge ledninger ned i et lampested.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvordan er det bedste måde at forlænge ledningerne på?
Godt råd at gøre det inden loftet kommer op (har lavet 2 rum og ka se problemet) 😄
Heldigvis kan pladen let skrues ned igen...
Annonce
Ret beset bør du skifte ledningerne, så det at forlænge dem er kun en nødløsning. Hvis du endelig forlænger dem, er den metode, jeg har anvist, den der giver den bedste kontakt.
Jeg må give Erik ret i at det ligner "gør det selv arbejde". Til Erik, jeg har også været i faget i mindst 50 år  .

fase
Fabrin: Jeg er godt klar over at vi begge er jævnt gamle rotter.
Men har du nogensinde lavet eller set en forlængelse som du beskriver ?
Jeg ved godt det kan forklares som lovlig men så er det også sagt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nej, jeg har aldrig set eller lavet en sådan forlængelse, men en samling med pressemuffer og krympefleks giver en rimelig samling i forhold til en samling med samle- eller kronemuffer.

fase
LK beskriver hvordan PL dåse påbygges den gl metaldåse (bunden af den nye dåse fjernes). Og disse kan så forlænges med afstandsringe til det passer med underkant nyt loft.
Tak for svarene!
Måske et dumt spørgsmål, men kan man forlænge den ved at bruge samlemuffer eller er det uklogt/ulovligt/farligt?
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis