Loft plader

Prøver lige igen da mit gamle opslag var svært og forstår..Er flyttet i et hus fra 1972, of i garagen er der disse plader i loftet. De måler ca 200x100, men hvilken slags plade er dette? Har taget et billede, det ligner nogrt tyndtpap agtit med hvid/grå med sort smuler i midten. Er jeg ude i noget asbest eller gips? 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ligner gipsplader hvor der ligger noget skidt oven på. 
Der blev brugt mange forskellige plader af asbest fra dengang, som passer på din beskrivelse. Men det kan også være uden asbest.
Det bedste er at få lavet en analyse af et lille afbræk af materialet, så du er sikker. Det koster ikke alverden. Vend gerne tilbage med resultatet, hvis du får det gjort, så andre kan have glæde af det i fremtiden. 
Hvor/hvordan  for jeg lavet den analyse? Er rimelig nervøs ang asbest. Dog er det ikke mig der har lavet hullet, har bare skruet en lampe ned.. hvordan ser jeg om det evt "bare" er gips?
Du søger på din ven Google efter asbestanalyse, så kommer der flere hits. For mig ser det også ud til at være gipsplader. Gipsplader er forsynede med en art karton på begge sider og gipsen kan du smuldre til et fint pulver. Asbestplader er der ikke nogen form for karton på.

fase
nybyggeren43 skrev den 07-05-2021 16:20:02

Tak, der er noget meget tyndt pap/karton på begge sider

Så er det gipsplader, ingen tvivl om det. 


fase
Tak, så kan jeg slappe lidt af :)
Det kunne du i forvejen. Asbest er jo ikke en bombe.
Jo “sjovt” nok så koster Asbest op mod 300 dødsfald i DK om året, så langt flere dør af Asbest end der ryger i luften her i dk.. også folk der blot har arbejdet et par uger med stoffet kan få lungehinde kræft. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis