Afstivning af gavltrekant

I forbindelse med, at den gamle gavl skal nedtages og en ny bygges op, hermed spørgsmål.

Gavlen er en almindelig type W-gitterspær. Se billede. For at kunne montere en vandret klink er det planen at:

  1. Indsætte lægter / spærtræ cc60 - Så lægter flugter med yderkant af spær. 
  2. Herefter vindpap + klemlister
  3. Til slut, beklædning.
Spørgsmål:

1. Lægterne / spærtræet som monteres lodret, hvordan fastgøres de mest optimalt?Skal de bankes let på plads mellem spærhovede og spærfod, så de sidder i let spænd. Og er det samme gældende for stykkerne der monteres mellem gitterstængerne?

2. Fastgøres lægter / spærtræ med fladjern bagtil eller er det med skrue tværs gennem lægte og ind gitterstænger / spærhovede/fod? Hvis og såfremt, benytter man så almindelig træskruer uden forboring?

Som altid, tak for hjælpen.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Principilet skal lægter tilpasses så de passer ind hvor de skal sidde. Nederst vandret afkortning medens det øverst skal være i den vinkel som taget har.
Du kan skrue skråt ned i træet for at fastgøre det, og det kan oftest gøres uden for-boring. Du skal bruge udendørs (climate) skruer der ikke har gevind på den øverste del.
I toppen 2 stk. ind fra samme side medens du med fordel kan sætte 1 ind fra hver side i bunden. Klemlister kan så gå både længere op og ned og med en skrue begge steder også holde det på plads.
Jeg kan se at tegning er fra 1976 så er tængerne sandsynligvis sømmet på siden af spær, og du kan så enten lave hak i lægter så det passer til det eller sætte lægte på så klemliste netop passer med yderside af tænger.
De lægter der krydser tængerne kan jo så også fastgøres til dem. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Gravko skrev den 06-05-2021 13:34:40

Hvilken dimension klemlister skal du have på?

 Det bliver 25x50 lister

Prøve-selv-mand skrev den 06-05-2021 14:23:49

 Det bliver 25x50 lister 

Okay, så vil jeg mene du godt spare lidt tid og materialer :) Jeg fiskede nemlig lidt efter om du var ude efter en "smal" løsning og ville skrue 16 mm. forskalling uden på de lodrette lægter.

Nu er din gavl jo ikke vanvittig høj, så jeg vil mene du med 25x50 mm. forskalling og vandret klink uden på, sagtens bare kan hæfte din vindspærre på de eksisterende spær, kridte op uden på vindspærren, skrue dine klemlister fast i top og bund på spærrene, samt de steder du ellers krydser spærkonstruktionen (her hjælper det så at have kridtet spærrene op på vindspærren). Måske sætte et stykke spærtræ ind vandret i midten af din spærkonstruktion, så du får et A, og lige kan skrue klemlisterne fast der også.
Efterfølgende kan du hæfte eller sømme vindspærren på klemlisterne fra bagsiden.

 

ev elmand skrev den 06-05-2021 12:32:10

Principilet skal lægter tilpasses så de passer ind hvor de skal sidde. Nederst vandret afkortning medens det øverst skal være i den vinkel som taget har.
Ok - Det er til at forstå.

Du kan skrue skråt ned i træet for at fastgøre det, og det kan oftest gøres uden for-boring. Du skal bruge udendørs (climate) skruer der ikke har gevind på den øverste del.
Det må være denne du påtænker.
https://www.bauhaus.dk/spunskrue-6-0x120-mm-climate

I toppen 2 stk. ind fra samme side medens du med fordel kan sætte 1 ind fra hver side i bunden. Klemlister kan så gå både længere op og ned og med en skrue begge steder også holde det på plads.
Men stadig skråt gennem lægte og ind i spær, antager jeg.


Jeg kan se at tegning er fra 1976 
1965

så er tængerne sandsynligvis sømmet på siden af spær, og du kan så enten lave hak i lægter så det passer til det eller sætte lægte på så klemliste netop passer med yderside af tænger
De lægter der krydser tængerne kan jo så også fastgøres til dem.

 Smart.

Annonce
Gravko skrev den 06-05-2021 14:45:01

Okay, så vil jeg mene du godt spare lidt tid og materialer :) Jeg fiskede nemlig lidt efter om du var ude efter en "smal" løsning og ville skrue 16 mm. forskalling uden på de lodrette lægte
Nu er din gavl jo ikke vanvittig høj, så jeg vil mene du med 25x50 mm. forskalling og vandret klink uden på, sagtens bare kan hæfte din vindspærre på de eksisterende spær, kridte op uden på vindspærren, skrue dine klemlister fast i top og bund på spærrene, samt de steder du ellers krydser spærkonstruktionen (her hjælper det så at have kridtet spærrene op på vindspærren). 
Det er jeg glad for at høre, da det netop sparer tid og materialer.

Måske sætte et stykke spærtræ ind vandret i midten af din spærkonstruktion, så du får et A, og lige kan skrue klemlisterne fast der også.
Javel ja - God ide.
Efterfølgende kan du hæfte eller sømme vindspærren på klemlisterne fra bagsiden.
Fra bagsiden.... Den fanger jeg vist ikke helt.

Som jeg hører dit forslag:
1. Vindspærren hæftes direkte på de oprindelige spær.
2. Klemmelister monteres på vindpap
3. Klink på klemmelister.

Obs. Ingen afstivning af konstruktion - Måske eventuelt et A.  

Korrekt?
Tak for god input.

 

Prøve-selv-mand skrev den 06-05-2021 15:22:58

Fra bagsiden.... Den fanger jeg vist ikke helt.

Som jeg hører dit forslag: 
1. Vindspærren hæftes direkte på de oprindelige spær.
2. Klemmelister monteres på vindpap
3. Klink på klemmelister.

Obs. Ingen afstivning af konstruktion - Måske eventuelt et A.  

Korrekt?
Tak for god input.

 


Det med at hæfte vindspærren på klemlisterne fra bagsiden, er fordi at din vindspærre efter den fremgangsmåde, indledningsvist "kun" vil være hæftet på de eksisterende spær. Er der behov for yderligere vedhæftning (livrem og seler), så vil du efterfølgende kunne hæfte gennem vindspærren fra bagsiden og ind i klemlisterne, efter klemlisterne er monteret. Håber det giver mening.

Men ja, ellers helt korrekt læst. Ville nok selv lave afstivningen vandret i midten, blot for at understøtte de klemlister der sættes omkring midten af gavlen.

 

Gravko skrev den 06-05-2021 15:28:32


Det med at hæfte vindspærren på klemlisterne fra bagsiden, er fordi at din vindspærre efter den fremgangsmåde, indledningsvist "kun" vil være hæftet på de eksisterende spær. Er der behov for yderligere vedhæftning (livrem og seler), så vil du efterfølgende kunne hæfte gennem vindspærren fra bagsiden og ind i klemlisterne, efter klemlisterne er monteret. Håber det giver mening.

Men ja, ellers helt korrekt læst. Ville nok selv lave afstivningen vandret i midten, blot for at understøtte de klemlister der sættes omkring midten af gavlen.

 

HOLD DA OP det bliver en voldsom lang tråd med så mange kopieringer. Det er lige før jeg står af på grund af dovenskab.
6 x120 skruer er alt for store. Og ja meget skrå forneden og lidt mindre skrå øverst.
Jeg ville nok gå med den løsning som >gravko< foreslår. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis