Genbrugsgrus og skærver = støbemiks?

Skal støbe 1.2 m. fundament i 35 cm. bredde. På det fundament skal der stå dobbeltmur - den er som sådan bare til “pynt” (skal kun bære sig selv) og vil stå vinkelret på huset.

Jeg har en god bunke gammelt brolæggergrus jeg har gravet op, hvor ler indholdet er så godt som væk. Dertil har jeg en bunke granitskærver liggende.

Er der noget i vejen for at anvende gruset og skærverne til en hjemmebrygget støbemix?

 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du er sikker på at ler er væk er det næsten perfekt, brolæggersand kan dog godt være lidt groft pga høj andel af stenmel så måske der skal tilføres lidt rent støbesand?

Prøv at vaske en portion af dit sand i et kar først for at se hvad/om der kan vaskes ud af det. Har selv udstøbt nogle bundkanter under døre og topfyld i murværk med overskydende flisesand jeg selv vaskede.

Hvis det iøvrigt ikke fyldt med jord og rødder fra senegræs så ville jeg ikke have problemer at bruge det.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg har en bekendt der er brolægger, som kiggede/mærkede på gruset sidst han var her og sagde der ikke var meget ler tilbage i det. Det har også ligget i 30 år i følge mine naboer. Jeg kører med det, smider godt med jern i.

Tak for svaret :)

 

Til et fundament uden særlige krav som i dit tilfælde kan du uden videre genanvende grus og skærver, bare du undgår organiske materialer som BOFH nævner.

Jern vil jeg ikke anvende uden særlige grunde, hvilket jeg ikke anser ud fra dine oplysninger. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Har ikke selv afprøvet det...
Men hvis man kommer sit grus/sand i et syltetøjsglas eller lignende klar beholder, kommer passende med vand i, og ryster det grundigt, og så ellers lade det stå et døgns tid, så skulle evt ler have udskilt sig og lagt sig i bunden, så kan man nemmere vurdere hvor meget ler der er i.

Vi prøver igen, i morgen --
Det var nogenlunde samme procedure jeg oplevede da jeg var ansat i et internationalt ingeniørselskab med samme globale kompetencer som je_ns har oplevet.

Derfor er mine råd at gå efter den simpleste løsning. Husk på at djøffernes løsninger aldrig er i kundes interesse - Djøfferne løser aldrig problemer - de skaber blot nye.   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 05-05-2021 20:54:08

Til et fundament uden særlige krav som i dit tilfælde kan du uden videre genanvende grus og skærver, bare du undgår organiske materialer som BOFH nævner.

Jern vil jeg ikke anvende uden særlige grunde, hvilket jeg ikke anser ud fra dine oplysninger. 

 Jern = armering... Hvad jeg forstår er det dagens standard i fundamenter.

Rødder og jord er der så godt som intet af. Rev toppen af gruset igennem da fliserne var fjernet, og var ret hys med pille ting fra, da vi begyndte at grave - på det tidspunkt var min plan nemlig at genbruge gruset til belægning et andet sted.

Må lige afprøve den med syltetøjsglasset, det lyder ganske sjovt. Sådan lidt tilbage til natur og teknik undervisning i folkeskolen :)

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis