Renovering af gavl

Kammerater!

Ærede gør-det-selv-folk og borgere i Danmark!

Så er den gal igen! Gavlen er slidt og materialer til en ny skal bestilles.Vil derfor lige afveje om mine planer holder stik.

Se billede nederst.

Fremgangsmåden er:

1. Af med den gamle beklædning
2. Påhæfte vindpap
3. Fastgøre lægter
4. Montere rottesikring
5. Montering af plank (Fibercement)
6. Indsætte 2 x riste i top af gavl.

Nogen indvendinger, gode råd eller fif?

Obs! Skuret er også tiltænkt en renovering senere på året. Bare lige hvis nogen synes det fremstår umoderne!

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lægter lodret cc60, vindpap, klemlister (25x50) udenpå lægter så vindpap fastklemmes og du har et ventilationslag til bagside af yderbeklædning, rotte/insekt spærre i bunden, fiberplank (vandret klinkbeklædning).
Hvis der er ordentlig ventilation op under dit udhæng i husets sider er ristene unødvendige.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 05-05-2021 18:01:03

Lægter lodret cc60, vindpap, klemlister (25x50) udenpå lægter så vindpap fastklemmes og du har et ventilationslag til bagside af yderbeklædning, rotte/insekt spærre i bunden, fiberplank (vandret klinkbeklædning).
Hvis der er ordentlig ventilation op under dit udhæng i husets sider er ristene unødvendige.

/BOFH

 Tak for det - Det var en rigtig god ide. 

BOFH skrev den 05-05-2021 18:01:03

Lægter lodret cc60, vindpap, klemlister (25x50) udenpå lægter så vindpap fastklemmes og du har et ventilationslag til bagside af yderbeklædning, rotte/insekt spærre i bunden, fiberplank (vandret klinkbeklædning).
Hvis der er ordentlig ventilation op under dit udhæng i husets sider er ristene unødvendige.

/BOFH

 Opfølgende spørgsmål:

Er det rigtigt forstået, at vindpappet ovenpå lægterne skal slutte helt tæt indtil loftrummet således, at den eneste ventilation der må komme, er op gennem sokkelsikringen og dermed mellem vindpap/klemlister og bagside af yderbeklædning?

Disse lægter, som monteres som det allerførste (lodret), hvordan fæstner man normalt dem - direkte i spær, eller? Skruer eller søm? 

På forhånd tak. 
Vores hus er to plan med hanebåndsspær og tegltag med undertag.

Jeg har sat 45x95 spærtræ "inde i" det yderste spær så forkant flugter med yderkant af spær. Vindpap kunne derved føres helt op under tagstenslægter og kanten fastklemmes med klemlister helt oppe under taglægterne så vind og fygesne ikke kan komme bag vindpap ind i loftrummet. Bonusgevinsten ved dette er at der er noget at støtte og skrue yderkant af beklædningen imod hele vejen op under det skrå stykke.

Inde mod midten hvor spændet er længst bør du også pga vindpres anvende noget kraftigere end skillerumslægter - formelt set er jeg sikker på at du bør bruge spærtræ til det hele fordi det er konstruktion. Til denne slags arbejde bruger jeg altid galvaniserede skruer, søm tror jeg vil være svært at styre.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis