lampeudtag mangler

Jeg har taget en lampe ned, som var monteret over et lampested. Det viser sig, at lampeudtaget er fjernet og der bare er et hul i loftet op til dåsen, se billede. Er det ulovligt?

Venlig hilsen
Niels
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke lovligt at have samlinger oppe over et hængeloft , som man ikke kan komme til..........

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Dem der har sat det nye loft op uden at sænke installationen, bør straffes effektiv.
Jeg foreslår 10 slag i røven med 5 forskellige slags wienerbrød ( måske Bager-Jørgen kunne være bøddel.)  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja, eller et vådt franskbrød med Birkes. 
Havde selv lofter med tilsvarende udformning med afstand mellem PL dåse og firkantede lampeudtag (disse må ikke monteres i loft da de ikke kan bære noget). At tage dem ned og tømme dem for tørt savsmuld, understregede hvorfor det er ulovligt. Løsningen er heldigvis simpel: Køb afstandsringe (f.eks i Harald Nyborg) og monter disse og få runde lampeudtag skruet på. 
Løsningen er heldigvis simpel: Køb afstandsringe (f.eks i Harald Nyborg) og monter disse og få runde lampeudtag skruet på.
Det kræver så, at ledningerne er lange nok til at kunne monteres i lampeudtaget.

fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 06-05-2021 09:57:47

Løsningen er heldigvis simpel: Køb afstandsringe (f.eks i Harald Nyborg) og monter disse og få runde lampeudtag skruet på.
Det kræver så, at ledningerne er lange nok til at kunne monteres i lampeudtaget.

 Det gør det selvfølgelig. Men er det indenfor en god spidstangs rækkevidde kan det vel også reddes med muffe og forlænger? 

Hvis lederne forlænges med pressemuffer og isoleres med krympefleks kan det lade sig gøre. Kommer ledningerne i et kabel eller i rør? Jeg ville skifte ledningerne så de kunne nå, men jeg er også miljøskadet med el.

fase
Det er svært at se på spørgers billede, men han skriver, at der er en dåse over loftet. Hvis den er lavet før 2003, er der ikke noget ulovligt i, at den ikke er ført til underkanten af loftsbeklædningen. Der måtte være 12,5 mm mellem dåse underside og loft overside
At der ikke er noget lampeudtag er også ganske ok. Lampen er dermed en del af den faste installation, og problemstillingen er så, at spørger ikke selv må skifte den.
Tak for de mange gode svar (og grin).

Huset er fra 1999. Mit indtryk er, at dåsen sidder lovligt (i hvert fald sidder den på samme måde, som de andre dåser i huset og disse er blevet tjekket i forbindelse med en sag om ulovlig el).

Jeg er ved at montere nogle skabe, som kommer i vejen for lampen, hvor den sidder nu (man vil stadig kunne komme til lampestedet, men selve lampen er stor og klodset og kan ikke være der længere). Jeg har derfor brug for at flytte lampen. Hvis jeg har forstået jer rigtigt så skal jeg have en elektriker til at montere et udtag før jeg kan sætte en ny lampe op. Er det rigtigt forstået?

Igen, mange tak for jeres hjælp.

Det vil være en god løsning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis