Data fra elmåler

Er der nogen der har haft held med at få adgang til data direkte fra elmåleren, som forsyningsselskabet er forpligtet til at give adgang til jvf. målerbekendgørelsen §7

Uddrag fra https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2019/75 

§ 7. Det skal være muligt for forbrugeren efter åbne standarder at tilkoble eksterne enheder til den fjernaflæste elmåler og løbende udtage forbrugsrelevante data, jf. § 5.
Stk. 2. Overførsel af data skal være sikret via kryptering eller lignende.
Stk. 3. Tilkobling af eksterne enheder skal kunne foretages af lægmand uden at bryde plomber eller lignende. Netvirksomheden kan beslutte, at aktivering skal foretages eksternt af netvirksomheden. Dette må ikke påføre forbrugeren unødige ekstraomkostninger.

Er der nogen der har haft held med at få adgang... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Lidt uheldigt at de blobber ud med CORS error på forsiden, men derfor kan API'et jo være OK.

Om du har ret til at kunne tilgå din elmåler direkte tvivler jeg på, men du har ret til dine data og de kan fint leveres via et API til din elmåler.

Jeg har selv kæmpet med forsyningen omkring direkte adgang til vandmåler fordi den opdaterer meget hurtigere end API'et.
Lige omkring det tidspunkt hvor bekendtgørelsen trådte i kraft, var nogle el-selskaber allerede i gang med at skifte til digitalt fjernaflæste målere. Målerne var således allerede indkøbt, og der var derfor en overgangsperiode, hvor de måtte installere målere, som ikke kunne aflæses lokalt. Jeg har selv en af disse målere.
Men hvorfor de ikke bare opdaterer softwaren i målerne, så de dumper data engang hvert minut i ren ascii på den infrarøde port, forstår jeg ikke. Det er ren envejs kommunikation, så det kræver virkelig ikke ret meget.
Jeg bruger aflæsning af pulser, og det virker for så vidt. Men det giver selvfølgelig ikke ret detaljeret data om forbrug f.eks. på de enkelte faser og heller ikke retningen på strømmen (solpaneler).
På mine andre forbrugsmålere (vand og varme) kan jeg aflæse alle data på deres infrarøde port.
jenshøj skrev den 05-05-2021 12:41:57

Lige omkring det tidspunkt hvor bekendtgørelsen trådte i kraft, var nogle el-selskaber allerede i gang med at skifte til digitalt fjernaflæste målere. Målerne var således allerede indkøbt, og der var derfor en overgangsperiode, hvor de måtte installere målere, som ikke kunne aflæses lokalt. Jeg har selv en af disse målere.
Men hvorfor de ikke bare opdaterer softwaren i målerne, så de dumper data engang hvert minut i ren ascii på den infrarøde port, forstår jeg ikke. Det er ren envejs kommunikation, så det kræver virkelig ikke ret meget.
Jeg bruger aflæsning af pulser, og det virker for så vidt. Men det giver selvfølgelig ikke ret detaljeret data om forbrug f.eks. på de enkelte faser og heller ikke retningen på strømmen (solpaneler).
På mine andre forbrugsmålere (vand og varme) kan jeg aflæse alle data på deres infrarøde port.

 Ja, pulser har sin begrænsning, men det er trods alt live.

Varme kan jeg også godt, men vandmåleren har vist sig mere besværlig. Kan være man skulle tage en tur til - lyder til at der er sket meget og diverse instanser har fået meget mere erfaring.
Jeg har fået svar Aura og der kan simpelhen uden videre monteres et HAN modul i måleren. F.eks. Smart-me, der dog kræver noget cloud halløj, hvilket ikke er specielt interessant. 
Annonce
Lyder til at det måske er en Kamstrup Omnipower elmåler du har? Smart-me har godt nok også API, men træls at man ikke kan snakke direkte. Måske et alternativt HAN-modul findes.
Jeg tror desværre ikke det er en Omnipower, så det er slet ikke sikkert at Smart-me virker. Jeg _tror_ det er en 382M - den hedder i hvert fald 382MxG.

Der findes åbenbart både M-Bus, TCP/IP og RS485 moduler. De er bare ikke sådan til at finde.

Jeg ved ikke om den bruger HAN bus og/eller om det der nemmere at integerere med en Wireless M-Bus.....
Med lidt elektronik og programmeringsskills kan man selv læse en masse interessante data ud af sin Kamstrup elmåler via HAN (Home Area Network) porten.
Læs selv mere på  https://www.version2.dk/blog/faa-indsigt-dit-elforbrug-1092934 og
(på engelsk, men af en anden dansker) her https://xipher.dk/posts/2020-05-17-using-esp8266-to-monitor-kamstrup-omnipower/

Håber I vil dele succeshistorierne herinde :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis