Data fra elmåler

Er der nogen der har haft held med at få adgang til data direkte fra elmåleren, som forsyningsselskabet er forpligtet til at give adgang til jvf. målerbekendgørelsen §7

Uddrag fra https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2019/75 

§ 7. Det skal være muligt for forbrugeren efter åbne standarder at tilkoble eksterne enheder til den fjernaflæste elmåler og løbende udtage forbrugsrelevante data, jf. § 5.
Stk. 2. Overførsel af data skal være sikret via kryptering eller lignende.
Stk. 3. Tilkobling af eksterne enheder skal kunne foretages af lægmand uden at bryde plomber eller lignende. Netvirksomheden kan beslutte, at aktivering skal foretages eksternt af netvirksomheden. Dette må ikke påføre forbrugeren unødige ekstraomkostninger.

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det må du uddybe , der er  da et display der viser dit løbende forbrug , hvad vil du mere have ............

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Det ville være fedt med ekstern adgang. Jeg har en server (Home Assistant), der samler data fra alle mulige enheder derhjemme (temperatur, radon, luftkvalitet) og styrer lys, robotter, varme mv.

Det ville være ret brugbart at få el-måler data med.

Mvh. AllanE
På elmåleren er der et par lamper som blinker i takt med forbruget. Det er der diverse styringer sættes på. Men der er også et andet udtag hvor el-leverandør kan tilslutte en klemme med denne puls. Det bruges bl.a. til energi optimering
Der er kommet nye regler vedr. lejemål hvor lejer løbende skal kunne følge med i sit forbrug. Det ordner mange udlejere ved at lejer kan logge ind på el-leverandørens data. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er en diode, der blinker et antal gange for hver kWh. Dem kan du aflæse og indlæse i et tælleværk. Du skal på ingen måde selv gøre indgreb i målersystemet. Hvorfor spørger du ikke din forsyning om mulighederne for at se aflæsningen. Jeg kan se mit forbrug ved at gå ind på "Min måler" hos mit forsyningsselskab.

fase
Annonce
Jeg har lige opdaget www.eloverblik.dk 

Det er et offentligt ejet, fælles "datahub" for eldata. Man kan logge ind med NemID, tilføje din måler-id og dér give eksterne systemer adgang til data via et API.

Desværre ser det ikke ud til at være realtids-data, men et par dage forsinket.


Mvh. AllanE
Ville lige teste siden... Men kommer desværre kun på en blank side....

MVH Njord
Nu står der jo klokkeklart bekendtgørelsen at man skal kunne data direkte ud af måleren via åbne standarder.

Jeg har ikke tænkt mig at nøjes med display eller et website. Jeg ville bare høre om der var nogen der havde erfaring med det. Aura lader ikke helt til at forstå hvad jeg beder om - eller også sylter de det fordi det kræver ekstra moduler fra deres side.
Men det er netop det de gør via eloverblik.dk. Dér kan du få en åben, teknisk API adgang til data fra din elmåler, uden at det kræver at man rører ved den fysiske måler.

Jeg har prøvet denne fremgangsmåde og har nu el-data i min hjemmeserver: https://robotnet.dk/2020/eloverblik-i-home-assistant.html

Jeg er dog stadig lidt i tvivl om hvor gamle data er. Det ser ud til, at de er fra i forgårs, men det kan måske ændre sig.

Mvh. AllanE
Jeg læser bekendtgørelsen som at man skal kunne tilslutte sig elmåleren ikke et website.

Det er er i hvert fald ikke optimalt med et website, der må være lavet af amatører. Det fungerer pt ikke fordi de ikke har styr på cross site scripting.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis