2 lampeudtag til en afbryder

Hej.
Jeg er ved at skifte 2 gamle lampeudtag, til 2 nye - De sidder ved siden af hinanden - se billedeDer er 1 afbryder.
De gamle udtag var sorte og havde bogstaverne m, f og o - Sort i m, brun i f og blå i o. Der er 2 separate ledninger - en sort og en blå, som jeg ikke kan huske hvor sad.
Der er kun strøm på den brune ledning til venstre - Den brune ledning, til højre, var ikke tilsluttet.
Jeg kan godt få strøm til begge udtag, men det er konstant strøm - Jeg har slet ikke rørt afbryderen.
Hvordan skal jeg gøre, for at kunne tænde og slukke for strømmen via afbryderen?
Sanne
31 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du samler de to brune i klemmen mærket P,  L eller F. De blå samles i N eller O. Den sorte monteres i M. Lampen eller lamperne tilsluttes i klemmerne med blå og sort.

fase
Du behøver ikke have 2 udtag ved siden af hinanden. De 2 brune kan være over i udtag til højre. Og så skal du have et underlag monteret inden du sætter ledninger i.
skal du bruge 2 udtag så vend tilbage

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du har vist to udtag. Hvor er underlaget?
Du tager de to ledere fra det toleder kabel og monterer i udtaget til venstre. Det treleder kabel monterer du i udtaget til højre. Der er nu ledige klemmer i begge udtag. Fra klemmen med brun leder monterer du en lus (et kort stykke ledning af samme slags som det i kablet) til den anden klemme med brun. Gør ligesådan med blå og sort.
Der er nu to brune to blå i hver udtag. i udtaget til højre er der to sorte, hvoraf der går en til udtaget til venstre.

fase
ev elmand skrev den 05-05-2021 10:57:22

Du behøver ikke have 2 udtag ved siden af hinanden. De 2 brune kan være over i udtag til højre. Og så skal du have et underlag monteret inden du sætter ledninger i.
skal du bruge 2 udtag så vend tilbage

 Jeg skal bruge 2 udtag - hvordan?

Underlaget kommer, jeg ville bare have styr på strømmen - når ledningerne er længst - inden jeg sætter underlaget op. Når strømmen så skal tilsluttes, kan jeg gøre det uden problemer. 
Annonce
Hvis du skal bruge to udtag, er anvisningen til montering her:
Du tager de to ledere fra det toleder kabel og monterer i udtaget til venstre. Det treleder kabel monterer du i udtaget til højre. Der er nu ledige klemmer i begge udtag. Fra klemmen med brun leder monterer du en lus (et kort stykke ledning af samme slags som det i kablet) til den anden klemme med brun. Gør ligesådan med blå og sort.
Der er nu to brune og to blå i hver udtag. I udtaget til højre er der to sorte, hvoraf der går en til udtaget til venstre.

Hvad mangler du i anvisningen?

fase
Jeg har prøvet - der er konstant strøm - jeg kan ikke afbryde strømmen på kontakten.
Den oprindelige tilslutning havde kun 2 lus, hvorfor skal jeg nu bruge 3 lus?
 Du skal have tre lus, fordi du vil kunne tænde begge udtag fra samme afbryder og forbindelserne mellem brune ledninger og blå ledninger skal være der. Fasen (den brune) kunne godt sløjfes i det ene udtag, men jeg har valgt at have fasen i begge udtag. Lusen ved den sorte er der for at have tændledningen i begge udtag. Nullen skal bruges i begge udtag.
Du skriver, at der er konstant strøm. Med det mener du sikkert, at der er strøm på den sorte, uanset om afbryderen er slukket eller ej. Kan du ikke tage et billede af afbryderen, så tilslutningerne er synlige, altså bagfra. Måske er afbryderen defekt.

fase


Jeg har selv tænkt, at det kunne være afbryderen, der er problemet.
1. Billede er af afbryderen.
2. Billede er af en stikkontakt med afbryder, der får strøm via afbryderen.
Jeg har købt ny afbryder.
Man skal åbenbart se meget, inden ørerne falder af   . Den afbryder du viser er, så vidt jeg kan se, en krydsningsafbryder, som er forbundet til både fase og nul. Der burde gå en sikring, hver anden gang afbryderen betjenes.
Den blå i afbryderen forbindes med den sorte fra stikkontakten med en samlemuffe og skubbes ind bag i dåsen. Den blå lus i afbryderen fjernes. Så burde du kunne tænde og slukke lyset i de to lampeudtag. I den ny afbryder skal brun og hvid i samme klemme med pil ind og den sorte i klemmen med pil ud.

fase
Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis