Afdækning på komfurstik

Jeg står for at skulle købe ny indbygningsovn, men der er bare lige den lille hage, at den gamle ermonteret i sådan komfurudtag i en fuga indmruingsdåse. Den aktuelle favorit-ovn er lidt dybere der hvor dåsen sidder og jeg er i tvivl om der er plads. Det ligner at det lige kan gå, men nogle milimeter til overs, hvis ikke inddækningen på komfurudtaget monteres igen.

For at undgå en træls situation under installationen, vil jeg høre om det er lovligt at anvende komfurudtaget uden afdækning eller om elektrikkeren kan riskiere at finde på at ville lave det hele om?

Der er ingen adgang til bagsiden af ovnen, uden at ovnen afmonteres.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må ikke undlade afdækningen over komfurudtaget, det er absolut NO-GO. Er det ikke en fordybning på ovnen, som giver plads til tilslutning af el. Har du ikke et billede af installationen?

fase
Jo der er en "skrå" kan på ovenen, men vægudtaget sidder længeere nede, hvor bagsiden af ovnen er flad. Og her er der på den nye altså ikke plads.

Så der er jo som jeg ser det kun to muligheder, udover at finde en ny ovn. At flytte udtaget op, ved at rille ud osv. Eller at skifte komfurudtaget ud med et anden slags udtag (selvom jeg ikke ved hvad det skulle være).
For at komme med et råd er det nødvendigt at vide hvilken type udtag der er tale om. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 05-05-2021 11:22:57

For at komme med et råd er det nødvendigt at vide hvilken type udtag der er tale om. 

Det er da en dybt bevaret hemmelighed. Ikke engang et billede får vi at se. Ja, det er et lidt surt opstød, men det er svært at give råd om noget, man ikke ved, hvad er.

fase
Ja det er klart. Jeg kan ikke tage et billede af installationen lige nu, men det er sådan en her. Terminalerne er jo planforsænkede, så der er jo ikke noget farligt ved det. Det er jo bare ikke det samme som lovligt :-)

Annonce
Uanset om terminalerne er planforsænkede, skal der være en afdækning. Så flyt udtaget til et sted, hvor der er plads.

fase
Det bliver vist for meget arbejde. Kan det lovligt monteres i et lampeudtag? Der står 3x2,5 kan bruges som tilledning. Det lyder bare umiddelbart som noget en elektrikker vil stejle over :-)
Er der ikke en tilledning på ovnen? Selvfølgelig kan det monteres i et lampeudtag, der er beregnet til 16A. Hvorfor tror du at lampeudtaget fylder mindre ud fra væggen? Hvad mener du med at elektrikeren vil stejle over det. tilledningen er i øvrigt den ledning, der går fra tilslutningsstedet og til f.eks. ovnen, så den behøver ikke være 2,5mm2.

fase
Du har ret, jeg blander tingene sammen. Tilledningen på ovnen er jo nok en helt almindelig en af slagsen. Instalationskablet er 5G2,5 og jeg bruger jo kun de 3 til ovnen.

Et ny Fuga  lampeudtag erm ifølge de data jeg kan finde, godkendt til 16A og 3x2,5 på tilgangssiden (ikke tilledning).

Det fylder i hvert fald på skitserne - jeg satser på at gå den vej. Mange tak for iput.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis