var til bil-service i dag og har 4 spørgsmål...

Hej folkens,

Jeg var til bil-service i dag med min Suzuki Baleno fra 2017, dvs. 4-års service - denne gang hos autoriseret værksted - og i den forbindelse er jeg nu kommet hjem og har kigget lidt grundigere og så håber jeg nogen kan vejlede ifb med nogen opståede spørgsmål:

  1. Mht. "bevis for regelmæssigt karosseri-eftersyn" har der ALTID stået "Bil OK: Ja" (med et kryds med kuglepen), lige indtil i dag hvor jeg er kommet hjem efter 47-48 mdr (basic) service. Der har aldrig været nogen anmærkninger, dvs. ingen krydser med stenslag/ridser/buler osv før nu. Nu har mekanikeren så skrevet "Bil OK: Nej" (med et kryds med kuglepen) og så har han lavet 4 krydser (plus-tegn) med kuglepen, 2 på fronten og 1 kryds på hver af de bagefter døre (venstre/højre), dvs. han mener at have fundet stenslag disse 4 steder (det er nok rigtigt på fronten, på de bagerste sidedøre, ved jeg ikke, det må jeg checke). Som kommentar har han skrevet: "Karosseri svær at kontrollere pga dårlig polering".... Altså helt ærligt: Jeg tænker bare: Hvad fanden? Det er sikkert rigtigt der er stenslag, men så betyder det at der ikke er de 12 års garanti nu fordi han har skrevet "Nej" eller hvad skal man bruge det karosseri-tjek til og især nu hvor mekanikeren har dumpet bilen? Så kan jeg ligeså godt undgå fremtidige karosseri-tjek eller hvad?
  2. I service-rapporten har mekanikeren under punktet "Bremser: Kontrol af bremsevæskens kogepunkt" ikke sat kryds i "Ok"-feltet, men i punktet "se bemærkning" har han skrevet enten "150 >5" eller også måske "150 75" (er i tvivl) med kuglepen og "grader C" står så fortrykt. Hvad betyder det og er det et problem? Bremsevæsken er sikkert fra sidste service for 1 år siden, fra ikke-autoriseret værksted, Skorstensgaard, men jeg troede da at Skorsteensgaard havde styr på bremsevæske? Bilen var iøvrigt til syn for ca. 1,5 uge siden, hvor der ikke var bemærkninger til bremserne og jeg har ikke mærket at bremserne skulle virke dårligt, så det forbavser mig lidt at få den besked...
  3. Da jeg hentede bilen sagde de at de anbefalede at skifte bremseklodser og bremseskiver foran - ikke fordi de var slidte opdagede jeg - her spurgte jeg nemlig specifikt, da samtalen faldt på det ved skranken og de svarede at det var fordi de har været "varme". Jeg har googlet og kan ikke rigtigt finde noget om hvorvidt det er en holdbar grund/forklaring - bilen har kun kørt 48.000 km på de 4 år, så jeg havde håbet på lidt flere km, før bremse-skift/-reparationer...
  4. Jeg har så fået et tilbud hvor de udover at skifte bremseklodser + skiver foran vil skifte pollenfilter, bremsevæske, A/C aircon skum - men pga Corona og at bilen næsten har stået stille siden Marts sidste år, tror jeg at jeg springer de ting over som egentligt bare er forskellen på stort og basis-service og istedet får den nok undervognsbehandling nr. 2 (Dinitrol)...
Det kunne være super-interessant at høre hvad i har at sige til disse 4 punkter, før jeg tager fat i værkstedet igen, håber i vil give et par kommentarer da jeg ellers ikke er den store bil-ekspert men overvejer at lære lidt mere ved måske at leje mig ind hos et lokalt gør-det-selv værksted og lave nogen basic ting og lære, så jeg bedre bliver i stand til at gennemskue om/hvornår de stikker mig en løgn eller hvordan... På forhånd tak!


Her er min signatur...
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
NR 1 ville jeg også sige HMMM...! over, og allerede der fundet mig et andet værksted (med mindre du faktisk HAR vasket den med en stålbørste!

Nr 2.
Glem det, så længe du ikke mærker forringede bremseevner end normalt (fx at du skal jokke hådere, eller perdalen skal længere ned.

Nr3:
Igen ville jeg finde mig et andet værksted. Det lyder mest af alt som om de har Corona-krise (hvilket jo er sødt for dem) og så vil malke kunder med fiktive "problemer". Men HAR du overophedt dine bremser? Fx kørt med foden let på bremsen i en halv time?. Sådan noget sker ikke hvis du skal lave katastofeopbrmsning for et rådyr, eller et bar der kommer ud foran en.

Nr4
Ja hvorfor ikke smør tykt på og malke dig endnu mere for penge ?

Et lille hint: det hele kan du selv tjekke / lave, evt med hjælp her fra eller fx bilgalleri.dk. Jeg har haft bile i 20 år og absolut ikke bilekspert, snarere computernørd, men sådanne helt basale ting kan man godt se uden at være uddannet.

Men jo hvis du har for mange penge, så kaster du dem da bare efter dem, og så er bilen fin igen (selvom den også var det før)?

Hej fuerzzz1: Tusind tak, lige fra bookingen havde jeg på fornemmelsen at de bare ville malke mig (spurgte i telefonen ved bookingen, om der var skive- eller tromle-bremser bagpå, ved baghjulen, det sagde jeg sandfærdigt at det husker jeg ikke og så tænkte han nok at der er en kunde der kan malkes)...

Service nr. 1 og nr 4 er lavet hos dem, autoriseret Suzuki-forhandler, Terminalen i Taastrup. Service nr. 2 og 3 + alle fremtidige bliver nok også et andet sted kan jeg se, jeg syntes ellers jeg gav dem en chance nu...

Nr. 1: Glad for at du er enig... Sgu' noget af en forskel fra absolut ingen anmærkninger på 3 år og så åbenbart et dumpet karosseri-tjek med forklaring "karosseri svær at kontrollere pga dårlig polering" - WHAT?!? Men han har jo dumpet den i service-bogen nu med "Bil OK: Nej"... Dvs jeg skal ikke kunne forvente at bruge karosseri-garantien nogensinde så? Måske bliver det heller ikke rigtigt nødvendigt nogensinde, men jeg har da fået lavet checket alle 4 år indtil nu... Jeg kan jo ikke overstrege det eller slette hans kommentar... Anyway, det går nok, men lidt sjovt lige pludseligt at bilen er dumpet til det tjek pga "stenslag"...

Nr 2-4: Jeg mærker overhovedet ingen dårlig bremse-evne, tværtimod har jeg altid syntes den bremser supergodt (subjektivt) + ingen advarsels-lys i instrumentbrættet. Bilen har jo kørt meget lidt siden Marts 2020, så for at undgå at bremserne aldrig bliver brugt og står og ruster har jeg engang i mellem kørt motorvej og bremset en lidt hårdt ned f.eks. på afkørslerne - men overhovedet ikke noget med foden let på bremsen i 1/2 time, det gør jeg aldrig (jeg bremser højst 5-10-20 sekunder og så er jeg nede i den hastighed jeg vil ned i og slipper foden igen - medmindre jeg er i et lyskryds, så har jeg foden til der bliver grønt lys og gasser op igen og kører videre)... Bremser er jo vigtigt og jeg kan slet ikke mærke noget problem, overhovedet med de bremser, så super-fedt du ville afklare det for mig - jeg tror sgu' helt klart de bare ville malke mig!

Mht. selv at tjekke/lave de simple ting: Jeg tror også rigtigt gerne jeg selv vil prøve at lære at lave nogen af de her basale ting. Jeg vidste ikke man kunne lære på bilgalleri.dk - har lige checket deres forum, det vil jeg da huske til lidt senere i foråret. Jeg tænkte på at leje en plads på et gør-det-selv værksted og der kan man sikkert også lære noget + de har nok udstyret til det meste så jeg ikke skal købe alting som sjældent bliver brugt.

Men dvs. jeg kan vente med bremse-klodser og skiver og så måske her lidt senere i foråret kan jeg begynde at øve mig på selv at skifte pollenfilter, bremsevæske, A/C aircon skum? Det tror jeg da helt klart jeg vil og så spare de penge fremover, når det lyder så let...

Mange tak for kommentarerne!

Her er min signatur...
Det er godt nok en VW, men til sammenligning har jeg lige været til 60.000km service, og bremserne er næsten som nye. De holder længe i dag.

Mht. aircon service, så er der altid gode tilbud hos værkstederne til foråret, og det kan du ikke lave selv. Med mindre du vil investere i udstyret, og det kan vist ikke svare sig.
Mht karrosseroeftersyn, SKAL inspektøren skrive stenslag, da de kan udvikle rust og garantien dækker indefralommende rust. Hvis uheldet er ude og bilen ruster grundigt fra stenslag er det dit problem. At han ikke kunne kontrollere pga af skidt, viser nok dit forhold til bilen. Du er dybest set ligeglad. Det bliver understreget af, at du med djævlens vold og magt vil servicere til absolut minimum. Skorstensgaard taler for sig selv. Under service har man observeret blå skiver, dvs de er kørt varme og der er stor risiko for, at de vil kaste sig. Årsagen er nok, en længere stilstand, hvor de gror fast. Mht bremsevæsken har man kontrolleret Kogepunkt og godkendt en ikke original bremsevæske.
Hvis kogepunktet i bremsevæsken ikke er højt nok, risikerer du at bremsevæsken vil koge ved høj belastning på bremserne (f.eks. bjergkørsel), og bremserne vil svigte.
Det er ikke noget du kan opdage på forhånd, så derfor er det vigtigt at kogepunktet kontrolleres (bremsevæske “suger vand”).

Søren O
Annonce
Af hensyn til gennemtæringsgarantien skal værkstedet gøre opmærksom på eventuelle lakskader, så der er vel OK at sætte kryds ved lakskaderne. I øvrigt gælder gennemtæringsgarantien kun for gennemtæring indefra.Bremsevæske kan optage fugtighed, som ændrer kogepunktet i nedadgående retning, så markeringen kan udmærket være rigtig.
Bremsevæsken er sikkert ikke skiftet siden du købte bilen. Så det er sikkert rigtigt at kogepunktet er for lavt. Om Skorstengaard har målt kogepunkt eller skiftet bremsevæske, kan der herske tvivl.
At bilen har været til syn og godkendt med hensyn til bremseevne afgøres ved, at bremserne prøves for, om de kan bremse nok, og om de bremser med lige stor kraft. Så det siger intet om bremsernes stand.
Hvorvidt det er nødvendigt at skifte bremseskiver og -klodser, er svært at udtale sig om uden at have set bremserne.
At få skiftet bremsevæske lyder som en udmærket ide. Pollen filtret kan du også få skiftet. Det kan i øvrigt være svært at komme til, og dermed tidskrævende, hvis du ikke har værktøjet.
Fuerzzz1 tilgang til opgaven kan jeg slet ikke forstå.


fase
Til trådstarter: Jeg ville nok se nogle af de andre indlæg som ligger fra Fuerzzz1 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Elmand, han er ude at samle flasker og jage edderkopper
Hej alle,

Mange tak for (hovedsageligt) fine input, jeg er blevet lidt klogere, oprindeligt havde jeg skrevet et svar til hver af jer men jeg tror ligeså godt jeg kan svare her på en gang om de emner der er:

- Bilen har kørt 10.000 km det sidste år, så jeg ved/vidste ikke helt hvor meget der er nødvendigt at lave og betale for - det er derfor den fik basis service nu, også fordi jeg har planer om nr 2 (og sidste) gang dinitrol-behandling og det løber op - herudover troede jeg ved bestilling af basis-service, at det inkluderede mere end det rent faktisk har vist sig at inkludere, se kommentarer om bremsevæske-udskiftning iht service-bog senere (i bunden af dette indlæg). jeg kan ihvertfald nu se at der skal laves mere, prioriteringen har jeg ikke helt på plads endnu men det må komme senere og så må jeg senere lære at lave lidt flere småting selv, både så jeg ikke bliver snydt og så jeg sparer de dyre regninger.

- Mht. stenslag/lakskader: @Frist skrev at mekanikeren "ikke kunne kontrollere pga af skidt", men bilen var ikke beskidt og det har han heller ikke skrevet, han skrev "Karosseri svær at kontrollere pga dårlig polering" men ikke pga snavs. Jeg kiggede i dag og jeg havde absolut ingen problemer med at kontrollere for stenslag og hvis han havde ordentlige lysforhold, kan jeg ikke se at det skulle være svært at kontrollere - og er man virkeligt i tvivl, så tager man en negl og kører henover og så ved man om der er tale om en lakskade/stenslag eller ikke! Sværere kan jeg sgu' ikke se det er. I et værkstep med lamper burde han have optimale forhold til at se ting som jeg kan se ude på en p-plads i dagslys. Jeg har ikke noget problem med at værkstedet indikerer hvor der er lakskader, det er fint nok. Men jeg har kigget i dag og på siderne taler vi om 2 meget små enkelte stenslag som jeg ikke har bemærket, da der ikke har været anmærkninger til de foregående års check og når jeg er gået rundt om bilen har jeg ikke set dem. Foran vidste jeg dog godt at der var stenslag, de kommer ret let. Jeg troede/vidste ikke små mikroskopiske stenslag kunne betyde at hele bilens karrosseri-check er "ikke ok", så garantien bortfalder men jeg tror jeg begynder at forstå: De andre år har jeg påført lakstift netop for at den slags ikke udvikler sig og det er åbenbart eller formentligt det jeg skulle have gjort her, før checket i år, det vil jeg nok kigge på her lidt senere i foråret, da jeg heller ikke er interesseret i rust-dannelse. Men herudover er jeg enig i at det kun er garanti for gennemtæring indefra - derfor vidste/troede jeg ikke et stenslag udefra kunne dumpe checket. Efter at have tænkt lidt siden jeg skrev indlægget, er løsningen vel at fixe stenslagene til næste gang og uden rust og uden synlige stenslag eller det der er værre, kan rust jo ikke komme ind udefra og så burde checket vel kunne blive "Ok" næste gang? Om man så nogensinde får brug for den gemmentærings-garanti overhovedet, det ved jeg sgu' ikke rigtigt - jeg har aldrig hørt nogen bruge den garanti og selv hvis man får brug for garantien, er de nok gode til at lægge ansvaret fra sig så i praksis er der sikkert ikke mange der får brugt den garanti til noget...

- Mht. skivebremser/bremsebakker osv: @Frist skrev/skriver at "har man observeret blå skiver, dvs de er kørt varme og der er stor risiko for, at de vil kaste sig". Jeg har ikke hørt noget om blå skiver eller at der er stor risiko for at de vil kaste sig, det er bl.a. derfor jeg skriver her. Det jeg fik at vide var "varme skiver" - ikke andet. Jeg kiggede på dem i dag, udefra og kunne umiddelbart ikke se nogen farveforskel, ingen blå eller anden mystisk/anderledes farve end den almindelige skinnende farve de altid har haft - jeg er dog med på at det er måske (?) er nødvendigt at få hjulene af og det vil jeg nok overveje at få en til at hjælpe mig med, for at vurdere om værkstedet er ærlige eller ude på at malke mig, umiddelbart er det en god investering for mig at lære mere om, så jeg ved det i fremtiden. Det må jeg kigge på senere i foråret, eller betale mig fra det...

- Mht. bremsevæske og kogepunkt mv: Men hvad er kogepunktet så og hvad skal det være? Der stod enten "150 >5" eller også måske "150 75" (er i tvivl) med kuglepen og "grader C": Skal vi så gætte på at det betyder at kogepunktet skulle være 150 grader men det er målt til 75 eller hvad? Det lyder umiddelbart voldsomt - men ellers vil jeg nok ringe til dem og få en forklaring senere på ugen. Det er dog bare rart lige at få noget "uvildig" rådgivning herinde, så jeg på forhånd ved hvad jeg kan forvente og så jeg kan have tillid til de siger - eller ikke have tillid, hvis det kun er en øvelse i at malke kunderne for flest muligt penge... @S. Fabrin: Mange tak for supergode ting, jeg vil lige fremhæve lidt her du nævner om bremsevæske og fugtighed: Det er en god pointe, det læste jeg også godt lidt om, mange tak for det. Jeg kan godt se at der nok skal gøres noget ved bremsevæsken. Mht kommentaren om "Skorstengaard har målt kogepunkt eller skiftet bremsevæske, kan der herske tvivl": Jeg har fundet sidste service-rapport, ordinært/alm (stort kalder det det vist?) service fra foråret 2020: Bilen er 4 år gammel, den har været til almindeligt/stort service alle årene bortset fra nu og ingen har sagt noget tidligere. Men efter at jeg har kigget i servicebogen lyder det dog faktisk til at være ok, da det kun er ved 24 og 48 mdr at der skal udskiftes bremsevæske - dvs jeg tror ikke Skorstensgaard har gjort noget forkert som nogen her ellers insinuerer... Det overrasker mig noget at det ikke hører med til basis-service at udskifte bremsevæske, når det står i servicebogen at det skal gøres nu ved 48 mdr? Koblingsvæske skal også skiftes iht servicebogen, det har hører så heller ikke med til basis-service åbenbart. Om Skorstensgaard målte bremsevæske ved 24 mdr-checket dvs i 2019, dvs for 2 år siden: De har ihvertfald sat kryds i service-rapporten under "Bil halvt hævet på vej ned", pkt 24 "Udskift: Bremsevæske". Der er ingen måling af kogepunkt, men det forventer jeg heller ikke når de skifter den.

Konklusion: Hvis nu den autoriserede Suzuki- forhandler havde gjort som der står i service-bogen for 48 mdr-checket (der lige er sket), så havde han skiftet bremsevæsken i stedet for at bruge tid på at måle den... At han har sprunget udskiftning over, åbenbart fordi det er et "basis-service-check", det fatter jeg ikke og det vidste jeg ikke da jeg bestilte basis-checket - det blev bestilt telefonisk efter at de sagde at de "lavede alle de vigtige ting" og jeg troede at bremsevæske og koblingsvæske er vigtige... Det kunne være smart med et "mellem-service-check" hvor disse væsker bliver skiftet, men næste gang må jeg åbenbart enten købe det store/alm og dyre service-check eller ihvertfald være mere obs på hvad der bliver lavet og hvad de ikke laver som burde laves iht service-bogen...

Her er min signatur...
Sådan nogle værksteder har da ikke anden politik end at malke de stakkels bilejere. De er alle forbrydere, og burde straffes. PS der kan forekomme sarkasme og ironi i ovenstående.
Jeg kunne ikke selv finde på at være så mistroisk.
Det kunne  jo være sådan at du pludselig er kommet til et reelt firma som virkelig laver deres arbejde ordentlig. Jeg vil foreslå at du selv laver service næste gang. Der er mundheld der siger
" selvgjort er velgjort selv om det kun er halv gjort." 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis