var til bil-service i dag og har 4 spørgsmål...

Hej folkens,

Jeg var til bil-service i dag med min Suzuki Baleno fra 2017, dvs. 4-års service - denne gang hos autoriseret værksted - og i den forbindelse er jeg nu kommet hjem og har kigget lidt grundigere og så håber jeg nogen kan vejlede ifb med nogen opståede spørgsmål:

  1. Mht. "bevis for regelmæssigt karosseri-eftersyn" har der ALTID stået "Bil OK: Ja" (med et kryds med kuglepen), lige indtil i dag hvor jeg er kommet hjem efter 47-48 mdr (basic) service. Der har aldrig været nogen anmærkninger, dvs. ingen krydser med stenslag/ridser/buler osv før nu. Nu har mekanikeren så skrevet "Bil OK: Nej" (med et kryds med kuglepen) og så har han lavet 4 krydser (plus-tegn) med kuglepen, 2 på fronten og 1 kryds på hver af de bagefter døre (venstre/højre), dvs. han mener at have fundet stenslag disse 4 steder (det er nok rigtigt på fronten, på de bagerste sidedøre, ved jeg ikke, det må jeg checke). Som kommentar har han skrevet: "Karosseri svær at kontrollere pga dårlig polering".... Altså helt ærligt: Jeg tænker bare: Hvad fanden? Det er sikkert rigtigt der er stenslag, men så betyder det at der ikke er de 12 års garanti nu fordi han har skrevet "Nej" eller hvad skal man bruge det karosseri-tjek til og især nu hvor mekanikeren har dumpet bilen? Så kan jeg ligeså godt undgå fremtidige karosseri-tjek eller hvad?
  2. I service-rapporten har mekanikeren under punktet "Bremser: Kontrol af bremsevæskens kogepunkt" ikke sat kryds i "Ok"-feltet, men i punktet "se bemærkning" har han skrevet enten "150 >5" eller også måske "150 75" (er i tvivl) med kuglepen og "grader C" står så fortrykt. Hvad betyder det og er det et problem? Bremsevæsken er sikkert fra sidste service for 1 år siden, fra ikke-autoriseret værksted, Skorstensgaard, men jeg troede da at Skorsteensgaard havde styr på bremsevæske? Bilen var iøvrigt til syn for ca. 1,5 uge siden, hvor der ikke var bemærkninger til bremserne og jeg har ikke mærket at bremserne skulle virke dårligt, så det forbavser mig lidt at få den besked...
  3. Da jeg hentede bilen sagde de at de anbefalede at skifte bremseklodser og bremseskiver foran - ikke fordi de var slidte opdagede jeg - her spurgte jeg nemlig specifikt, da samtalen faldt på det ved skranken og de svarede at det var fordi de har været "varme". Jeg har googlet og kan ikke rigtigt finde noget om hvorvidt det er en holdbar grund/forklaring - bilen har kun kørt 48.000 km på de 4 år, så jeg havde håbet på lidt flere km, før bremse-skift/-reparationer...
  4. Jeg har så fået et tilbud hvor de udover at skifte bremseklodser + skiver foran vil skifte pollenfilter, bremsevæske, A/C aircon skum - men pga Corona og at bilen næsten har stået stille siden Marts sidste år, tror jeg at jeg springer de ting over som egentligt bare er forskellen på stort og basis-service og istedet får den nok undervognsbehandling nr. 2 (Dinitrol)...
Det kunne være super-interessant at høre hvad i har at sige til disse 4 punkter, før jeg tager fat i værkstedet igen, håber i vil give et par kommentarer da jeg ellers ikke er den store bil-ekspert men overvejer at lære lidt mere ved måske at leje mig ind hos et lokalt gør-det-selv værksted og lave nogen basic ting og lære, så jeg bedre bliver i stand til at gennemskue om/hvornår de stikker mig en løgn eller hvordan... På forhånd tak!


Her er min signatur...
Hej folkens, Jeg var til bil-service i dag med... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
@ev elmand: Jeg er sikker på at dit værksted er super-glade for at have dig som kunde og tillykke med at du mener at alle mekanikere er ærlige og altid vælger den mest optimale og bedste pris for kunden uden hensyn til sin egen forretning, overhovedet som hellere må gå konkurs end at opkræve lidt ekstra gebyrer og priser hos kunderne! Tillykke med det og din store tillid til din mekaniker og tillykke med at du er glad for det.

Men herudover syntes jeg ikke rigtigt du bibringer nogen konkret eller brugbart andet end en form for forsøg på at styre debatten over i "om nogen eller alle mekanikere er ærlige eller ikke ærlige" eller "om nogen skriver ekstra timer eller materialer på regningen" og "hvis man er mistroisk overfor sin mekaniker er man virkeligt et dårligt menneske og så skal man hellere lave service og alle reparationer på sin bil selv, end at gå til mekaniker" osv. Dit forslag om at lave service selv næste gang, syntes jeg er ret latterligt, ærligt talt. Hvad vil du egentligt opnå med det indlæg, fordi jeg forstår det ikke? Du skriver f.eks: "Jeg kunne ikke selv finde på at være så mistroisk" - og hvad så? Vil du have jeg skal give dig en medalje eller være misunderlig på dig eller vil du have at vi nu skal til at diskutere mistroiske og ikke-mistroiske mennesker (hvor jeg formoder at du syntes at ikke-mistroiske er de mistroiske overlegne og måske "bedre" mennesker)? Vil du have jeg skal "rose dig" fordi du stoler på alt som alle erhvervsdrivende siger til dig, uden nogensinde at forholde sig en smule kritisk? For god ordens skyld, kan siges at jeg er ikke misundelig - indlægget virker - undskyld mig (fordi jeg ved du også kan skrive gode indlæg andre steder har jeg set) - lidt malplaceret syntes jeg... Og så må jeg hellere undlade at besvare lignende indlæg i tråden, før debatten kører helt af sporet til noget jeg syntes vil være eller kan udvikle sig til et forkert emne at debattere...

Her er min signatur...
Tak for de rosende ord. Jeg tror vi kommer fra forskellige verdener
Jeg var på en udlandstur en gang i bus. Der var der en kvinde som klagede over alt og alle stort set hele tiden. Efter et par dage kom jeg lidt på talefod med hende, og sagde: " Nu har ledt hele dagen i går og i dag UDEN at kunne finde noget at klage over"
Hun svarede: "Jeg ville godt nok have det skidt hvis jeg ikke brokkede mig flere gange daglig"
Sådan er vi jo så forskellig.
Trådstarter du har en meget bagvendt argumentation. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nå prøver lige igen:

Helt generelt kan man sagtens vedligeholde sin bil SELV.

Fx:
Skift af pærer
Tjekke dæktryk og mønster
installere nyt musikanlæg
rense lygter /og evt viskere/vaskere på disse)

Der ER faktisk kun få ting som kræver special-værktøj- eller maskiner, fx afbalancering af hjul, adgang til 400 volt strøm til svejseværk og lign.

Bremsevæsker, der er klassificeret efter DOT- Systemet bør udskiftes, når det aktuelle kogepunkt er 10% over væskens minimumsvåd- kogepunkt*. Eksempel: En DOT 4- væske med det laveste kogepunkt på 155°C bør skiftes, når kogepunktet er på 170°C. De 10% er en sikkerhedsmargin, der svarer til ca. 3 måneders kørsel


fase
Annonce
@ev elmand: Tillykke med at du udover at have 100% tillid til alle dine regninger og aldrig stille kritiske spørgsmål også en helt og helt klart overlegen ift "gennemsnitsdanskeren", jeg og vi andre fra pøblen må alle se op til dig i vores næste liv, tillykke!

S. Fabrin skrev den 06-05-2021 08:51:05

Bremsevæsker, der er klassificeret efter DOT- Systemet bør udskiftes, når det aktuelle kogepunkt er 10% over væskens minimumsvåd- kogepunkt*. Eksempel: En DOT 4- væske med det laveste kogepunkt på 155°C bør skiftes, når kogepunktet er på 170°C. De 10% er en sikkerhedsmargin, der svarer til ca. 3 måneders kørsel
I det her tilfælde vil jeg skifte alene fordi det står i service-bogen at det skal skiftes efter 48 mdr. Når det står i service-bogen at det skal gøres og idet jeg ikke regner med at væsken er ret dyr, syntes jeg det er at spilde tid og penge at bruge tid på at måle væsken. Men derfor er det fint lige at forstå hvad de har skrevet, i dette tilfælde ligner det "150 >5" eller også måske "150 75" (er i tvivl) med kuglepen og "grader C". Jeg ved ikke om jeg skal gætte på at han har målt væsken til 150 grader, altså 5 grader under de 155? Men det tror jeg at jeg gætter på indtil videre - igen: uanset hvad troede jeg at det var med i service-checket og især fordi bremser jo er rimeligt vigtige. Det må jeg ordne senere.

Mht. bremserne foran: Jeg tog følgende billeder i dag og jeg er med på at det ideele er at fjerne hjulene og det har jeg nok en kammerat der kan hjælpe med en dag og der vil jeg nok godt høre hans vurdering før jeg gør noget videre:

Begrundelsen er at jeg syntes ikke jeg ser nogen tydelige blå farver som f.eks. her: https://www.reddit.com/r/Cartalk/comments/dui02v/is_this_mean_my_2008_ford_rangers_rotors_are/ , her: https://brakeexperts.com/what-causes-brake-rotors-to-warp/ og her: https://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=822361 .

Bevares, der er nogen gule pletter som især ses på nederste billede, men jeg tror mere de skyldes regn og at bilen har stået stille utroligt meget pga Corona, end at de skyldes "høj temperatur" og blå farve, som man meget tydeligt kan se på de 3 links jeg har fundet... Nu er billederne taget efter at bilen har stået stille i en dag - jeg vil lige checke igen en dag, lige efter at jeg har været ude at køre (og så er det gule måske væk, jeg mistænker at det er regn). Herudover ved jeg hvordan jeg kører og jeg kører ikke/aldrig med bremsen nede længere end nødvendigt og dvs. normalt nogen få sekunder - måske maksimalt op til 10-20 sek ned ad bakke, langsomt frem mod kryds/hajtænder men så heller ikke mere... Så her må jeg bare sige at jeg ikke umiddelbart er helt overbevist men det må jeg se på. Det var ikke snavs eller den gule farver på skiverne der blev nævnt (begge dele forsvinder nok hvis jeg havde været ude at køre lige før billederne blev taget) - begrundelsen var "høj temperatur". Om bagsiden ser anderledes ud, kræver nok en afmontering for at kunne se, så det må jeg overveje hvad jeg gør ved og det finder jeg nok også en løsning på...

Jeg vil da sige tak for nogen gode indlæg, hvis der ikke kommer så meget videre andet end måske noget om at man er et bedre menneske end alle andre som brokker sig for meget osv, jeg er lidt klogere end da jeg startede, mange tak for det.


Her er min signatur...
Altså det er selvfølgelig ok at være skeptisk, men grundlæggende giver det ikke mening at betale for service hvis man ikke stoler på værkstedet og deres vurderinger.
Personligt er biler ikke det jeg vil bruge tid på at sætte mig ind i og jeg har derfor sørger for at få anbefalet en mekaniker jeg kan stole på og jeg får derfor altid lavet de ting han siger. 

Ask
Bremseskiverne kan jo også godt være mere medtagne på bagsiden, der skal man jo under bilen for at komme til at kikke.
Når et værksted laver et service eftersyn, skulle de jo gerne lave de ting, som de vurdere ikke holder til næste eftersyn, kunderne vil jo helst ikke på værksted mellem de faste service eftersyn.
Men dine skiver er nu ved at være rillede, og ser lidt trætte ud.

Vi prøver igen, i morgen --
@je_ns: Problemet og meldingen fra værkstedet var ikke at klodserne eller skiven var slidte - det var temperatur. Så jeg tror ikke det giver mening at snakke om farverne i mellemrummet. Med andre ord: Billedet kan du ikke helt stole på, fordi det var ikke muligt for mig at få et billede hvor "alle mellemrum i fælgen" ser godt ud, det er derfor jeg tog billede nr. 2. Det har nok noget at gøre med at jeg stod med en lommelygte i den ene hånd (for at lyse ind bagved, hvor der reelt er skygge) og en mobiltelefon i den anden hånd. Tro mig: Det gule du ser er ikke kun i mellemrummet på billede nr. 2 - det er overalt - også i det du har klippet ud, men du kan bare ikke se det pga lyset/skyggerne. Det ville også være meget mystisk,  hvis der på en cirkel der roterer tilfældigvist kun var gule regndråber i et/nogen mellemrum og ikke alle... Så jeg kan forsikre dig at, det er lys/skygge og måske dårlig mobil-kamera der snyder. Hvis hele skiven var lyst op af en projektør, ville det mere ligne noget som på billede nr 2 (det nederste jeg viste) end det du har klippet ud, men det kunne jeg se heller ikke var lige så let pga skyggerne fra fælgen. Men med en lommelygte ser man det nederste (billede 2) overalt, skiven er ikke "uens" slidt - den bliver nok slidt rimeligt jævnt overalt, pga den roterer... Men jeg forstår godt din bekymring eller undren, fordi hvis ikke jeg havde taget billederne selv, ville jeg måske også blive snydt. Jeg kan også forsikre dig om at det der ser lidt brunt ud i det udpluk/udsnit du har taget ikke er så brunt (rust?) i virkeligheden, det er netop det gule (regn/snavs tror jeg), som bare her er i skyggen af fælgen. Hvis du ser bort fra det jeg tror er regn (det gule nederst og det brune som også kunne ligne rust i dit udsnit), så tror jeg det forsvinder efter en køretur hvor bremserne bliver brugt lidt - som jeg skrev er billedet taget efter bilen har stået stille i ca 1 døgn og det har/havde regnet...

Her er min signatur...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis