@ev elmand: Tillykke med at du udover at have 100% tillid til alle dine regninger og aldrig stille kritiske spørgsmål også en helt og helt klart overlegen ift "gennemsnitsdanskeren", jeg og vi andre fra pøblen må alle se op til dig i vores næste liv, tillykke!
S. Fabrin skrev den 06-05-2021 08:51:05
Bremsevæsker, der er klassificeret efter DOT- Systemet bør udskiftes, når det aktuelle kogepunkt er 10% over væskens minimumsvåd- kogepunkt*. Eksempel: En DOT 4- væske med det laveste kogepunkt på 155°C bør skiftes, når kogepunktet er på 170°C. De 10% er en sikkerhedsmargin, der svarer til ca. 3 måneders kørsel
I det her tilfælde vil jeg skifte alene fordi det står i service-bogen at det skal skiftes efter 48 mdr. Når det står i service-bogen at det skal gøres og idet jeg ikke regner med at væsken er ret dyr, syntes jeg det er at spilde tid og penge at bruge tid på at måle væsken. Men derfor er det fint lige at forstå hvad de har skrevet, i dette tilfælde ligner det "150 >5" eller også måske "150 75" (er i tvivl) med kuglepen og "grader C". Jeg ved ikke om jeg skal gætte på at han har målt væsken til 150 grader, altså 5 grader under de 155? Men det tror jeg at jeg gætter på indtil videre - igen: uanset hvad troede jeg at det var med i service-checket og især fordi bremser jo er rimeligt vigtige. Det må jeg ordne senere.
Mht. bremserne foran: Jeg tog følgende billeder i dag og jeg er med på at det ideele er at fjerne hjulene og det har jeg nok en kammerat der kan hjælpe med en dag og der vil jeg nok godt høre hans vurdering før jeg gør noget videre:
Begrundelsen er at jeg syntes ikke jeg ser nogen tydelige blå farver som f.eks. her:
https://www.reddit.com/r/Cartalk/comments/dui02v/is_this_mean_my_2008_ford_rangers_rotors_are/ , her:
https://brakeexperts.com/what-causes-brake-rotors-to-warp/ og her:
https://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=822361 .
Bevares, der er nogen gule pletter som især ses på nederste billede, men jeg tror mere de skyldes regn og at bilen har stået stille utroligt meget pga Corona, end at de skyldes "høj temperatur" og blå farve, som man meget tydeligt kan se på de 3 links jeg har fundet... Nu er billederne taget efter at bilen har stået stille i en dag - jeg vil lige checke igen en dag, lige efter at jeg har været ude at køre (og så er det gule måske væk, jeg mistænker at det er regn). Herudover ved jeg hvordan jeg kører og jeg kører ikke/aldrig med bremsen nede længere end nødvendigt og dvs. normalt nogen få sekunder - måske maksimalt op til 10-20 sek ned ad bakke, langsomt frem mod kryds/hajtænder men så heller ikke mere... Så her må jeg bare sige at jeg ikke umiddelbart er helt overbevist men det må jeg se på. Det var ikke snavs eller den gule farver på skiverne der blev nævnt (begge dele forsvinder nok hvis jeg havde været ude at køre lige før billederne blev taget) - begrundelsen var "høj temperatur". Om bagsiden ser anderledes ud, kræver nok en afmontering for at kunne se, så det må jeg overveje hvad jeg gør ved og det finder jeg nok også en løsning på...
Jeg vil da sige tak for nogen gode indlæg, hvis der ikke kommer så meget videre andet end måske noget om at man er et bedre menneske end alle andre som brokker sig for meget osv, jeg er lidt klogere end da jeg startede, mange tak for det.