Fjerne noget af en bærendevæg.

Hej.
Jeg har lige overtaget et hus hvor jeg ønsker at fjerne noget af en bærende væg.

Jeg tænker at der kun vil være et spær hvor væggen under bliver fjernet og her tænker jeg at ville have en stolpe i gulvet og op til.

hvilken type stolpe vil være bedst til dette?

Mvh
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det virker noget upraktisk at fjerne noget af en væg og så have en stolpe midt i hullet.
Prøv at komme med lidt flere oplysninger om hustype m.m. evt. billede eller tegning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tanken var at få åbnet lidt om da rummene er meget lave. også få en form få køkken og stue i ét.

Det er en gammel landejendom fra 1910

Jeg har prøvet at lave en tegning dog kunne jeg ikke lige tegne bedere med de programmer jeg lige kunne finde.

Planen var at murre de to døre op og så vælte vægen mellem A og C og så sætte en stolpe ved den grønne firkant. 
Hej Cadege,

Umiddelbart tror jeg ikke din plan kan lykkedes, på din skitse hvad skal så bære midten af spær a?
Spær c ser ud til at ligge af på en anden væg,
Hvis du skal lave løsningen med en større åbning vil jeg mene du skal have en form for rem/bjælke/stålprofil op og ligge under spærene også droppe den stolpe der i midten, den ville du også blive træt af lynhurtigt.
Væggen vil stadig være under bjælke A.
Det bliver bare et problem med en bjælke op da der er lavt til loftet 👎🏻
Din plan ser rimelig ud. Det vil fungere hvis der er understøtning under A og C. Når det er et ældre hus som her så er midter muren bærende. Det var det jeg ville være sikker på.
Er overetage udnyttet ? Eller står der et skillerum deroppe.?
Så kan det være muligt at lægge en bjælke over spærene A -C . Så skal spær B blot hænges op i denne bjælke. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Overtage er udnyttet men det vil måske stadig være muligt at ligge en HEB bjælke under gulvet der oppe. Men den løsning jeg håber på at kunne bruge her og nu er at væggen bliver fjernet efter spær A så den stadig står på væggen og så en stolpe op til spær C
Jeg håber du mener stolpe til spær B
Jeg har set en bolig udsendelse hvor man havde brug for en søjle. Den blev lavet som en statue af træ. Altså på samme måde som man nogen gange ser at motorsavs kunstnere tilretter en større træstub. Så er det ikke bare en 10x10 cm søjle.
Hvis du skal have en HEB bjælke nede under gulvet, så skal der sikkert special konstrueres en bjælke. Den skal ligge af på muren ved siden af Bjælke A og Bjælke C Desuden skal Bjælke B sikkert skæres over. Så skal denne sættes godt fast på HEB bjælken ved at der er på svejset nogle gode lasker på denne.
Di bjælker har jo ikke kun til opgave at bære etage adskillelse, men de sørger og får at trykket fra taget ikke skubber urene ud. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Er du sikker på at bjælke B er gennemgående? Er den samlet over væggen kan du ikke uden videre bruge “stolpeløsningen”.

Søren O
Disse bjælker er oftest gennemgående, da de skal optage trækket fra taget som ellers ville skubbe muren ud. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der mangler lidt mål på tegningen. Hvor lange er bjælkerne? Vurderet ud fra dørenes størrelse ser det ikke ud til at spændet er mere end måske 3 meter?

Hvordan ligger bjælken til venstre af over døren?
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis