problemer med husvandværk

Hej,
Vi har et husvandværk (som på billedet) stående i hus i Sverige.
vandværket er begyndt at køre meget oftere end normalt, når det bruges vand.
Pumpen går aldrig i gang når der ikek bruges vand, f. eks om natten, så jeg formoder, at pumpen ikke står og taber vand. Der skal ikke længere bruges ret meget vand før pumpen starter. Eksempelvis er pumpen tidligere startet og har kørt en enkelt gang ved brug af toilet, men mu kører pumpen 2-3 gange efter hinanden ved toiletbrug.
Har også lagt mærke til at når pumpen starter, kører den ikke i lige så lang tid ad gangen som tidligere.
Vi har haft skruen af i toppen, og der mangler ikke vand heri.
Jeg vil gerne høre om I har nogle bud på årsag til dette og om jeg kan gøre noget?

Har hørt nogle tale om at vandværket skal pumpes - hvad betyder dette?

Mvh
Martin 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
For mig, lyder det da som om den køre som den skal.
Prøv at åbne alle forbrugere (vandhaner m.m.) og lad dem strømme igennem i et par minutter.
Så lukker du forbrugerne en af gangen og når den sidste hane er lukket så skulle husvandværket gerne stoppe.

-Det er ikke en hydrofor, så der skal ikke pumpes luft ind i den der model.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Det er ret tydeligt at der mangler kapacitet i din hydroforbeholder. Vil tro at der sidder en “bilventil” under det sorte dæksel på beholderenden til venstre. Prøv at stoppe pumpen, og tag trykket af anlægget (luk en vandhane op). Så pumper du beholderen op med luft til 1,5 - 2,0 bar. Hvis luften “blot forsvinder” er gummimenbranen i beholderen defekt. Mener at du kan købe en løs membran.
Efter at du har fyldt lufttryk på beholderen starter du pumpen op igen, og det vil virke igen.

Søren O
Hej. Nu er vi kommet til Sverige og op til vores husvandværk. Jeg har kigget under det sorte dæksel som foreslået, men det sidder umiddelbart ikke en ventil, men en alm møtrik som vist på billedet. Har ikke forsøgt at tage skruen helt af endnu.
Nogle der kender noget til om der kan pumpes luft i her på en eller anden måde?
Et billede på lidt mere afstand kunne give et overblik. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Problem løst. Det viste sig at det var selve ventilen som stak ud - med et lille plastdæksel på enden. Der var stort set intet tryk i tanken. Nu pumpet op til knap 2 bar, og alt er i skønneste orden!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis