29,5 Amp på 240 volt, kan man det?

Hej har et apparat med varme legmer som er lavet til at yde 6500 W. Mit problem er at det kan trække op til 29,5 Amp med køre på 220/240 volt. Vi har masser af strøm både 220/240 og 380/400 og 3 ledige grupper med 3 x 16 Amp sikringer. Men kan det lade sig gøre ???
Håber der er nogen der har svaret 🤞
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mon ikke det er beregnet til tilslutning på to eller tre faser? Sådan er der mange komfurer der er, fordi tilslutningseffekten er større end man normalt kan trække på een fase.
Det kan ikke lade sig gøre, fordi en så stor effekt skal fordeles på flere faser i følge Fællesregulativet.
Kan det lade sig gøre at få oplyst, hvad det er for et apparat, som bruger 29,5A på en fase?

fase
Jo det er som en gennemstrømning vandvarmer. Der er kun nul, fase og jord ud af enheden.  Diagrammet ser således ud.
DanP skrev den 04-05-2021 14:36:51

Mon ikke det er beregnet til tilslutning på to eller tre faser? Sådan er der mange komfurer der er, fordi tilslutningseffekten er større end man normalt kan trække på een fase.

 Nope 😂

Den vandvarmer må du ikke tilslutte i Danmark. Effekten skal for deles på flere faser. Effekten på 6,5kW tyder på at du skal have mindst en 16A gruppe.

fase
Du skal have en transformator 400 V / 230 V som kan yde 6500 W , så er det lovligt , men det kan nok ikke betale sig...........

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
GørNokDetMesteSelv skrev den 04-05-2021 15:44:29

 Nope 😂

 Hvorfor er det Så sjovt? Nu kender jeg ikke reglerne i bekendtgørelsen, men jeg kender en dame der af årsager jeg ikke forstår, insisterede på at beholde et fejlindkøbt komfur, som kun havde én faset tilslutning. Som jeg husker det endte det med et nyt kabel ude fra hovedsikringsboksen, en ny måler og en tavle. Det blev dyrt, selvom det vist ikke var mere end 10m i alt fra den ene ende til den anden.

DanP er du sikker på, at din fortælling om komfuret er helt korrekt. Uanset om der blev lavet ny tavle, skiftet stikledning eller ej, har det også for 50 år siden ikke været tilladt at tilslutte et komfur el.lign. til en fase.

fase
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis