Træhus - Råd i bjælke

Hej LDS

Mine forældre har et træsommerhus. Som det ses af vedhæftede fotos, har en af de nederste bjælker det ikke så godt. Hvad skal man gøre ved det? Kan man bare fjerne alt det rådne træ med et stemmejern og så fylde det ud med en "lus" eller noget filler?

Der blev monteret tagrender på huset sidste sommer, så træet er nu meget mindre udsat for vandsprøjt. Så jeg tror, at kilden til problemet er løst.

På forhånd tak.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ingen filler. Måske kan du udbedre skaden med en lus, ellers må hele nederste bjælkes udskiftes. Det er relativt nemt, bare husk at understøtte med en soldat.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for dit input, Rantzau.

Jeg har efterfølgende fundet en del tråde med lignende problemstilling her på siden. Løsningen med donkrafte, soldater osv. er nok lidt mere end, hvad jeg selv vil gå i gang med. I så fald må der nok en tømrer ind over.

Jeg tror, at jeg i første omgang vil forsøge at skifte et stykke af den nederste bjælke. Jeg har nogle meter bjælke liggende i samme dimensioner. Jeg vil fjerne hele den nederste bjælke i området med råd, og så vippe et nyt stykke på plads nederst. Jeg kan få fer/not til at passe op til andennederste bjælke, og der er plads til at vippe på plads, hvis jeg fjerner noget af bagnoten på det nye stykke. Er det en fornuftig fremgangsmåde?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det er en fornuftig plan, men jeg vil alligevel råde dig til at have en soldat i reserve "just-in-case".   

Mens du er ved at grave fri, vil jeg anbefale du ved samme lejlighed sikre dig at der ikke fremover sprøjter vand op på nederste planke når det regner. 

Måske skal du ved samme lejlighed også give tagrenderne et eftersyn selv om det er nyt. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for dit svar. Hvad vil en soldat hjælpe i dette tilfælde? Huset kan vel godt klare, at der mangler en lille halv meter bjælke nederst? Og hvad skal jeg grave fri til? Er der noget jeg har misforstået eller overset?
Jeg ved ikke hvad fabrikat huset er men normalt er bundremmen trykimpreneret, det er din vist ikke.
Overvej det når du skifter. Hvis det er et Trelleborg hus har jeg 2 x 3m. liggende i hel og halv dimention
Bjarne


 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Som Bjarne er inde på, kan der komme overraskelser når beklædningen fjernes. Der er risiko for at de bagvedliggende stolper også er angrebet af råd.

... og så er det godt at have en soldat i baghånden.   

Som jeg ser det ligger der sten/skærver tæt på træbeklædningen som kan forårsage opsprøjt ved kraftig regn. Overvej en andet fald end den plane overflade.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Bjarne: Ja, det er et Trelleborg-hus fra 60'erne. Jeg tror desværre ikke, at den bjælke jeg har er trykimprægneret, men det vil naturligvis være at foretrække. Jeg vil forsøge at gøre, hvad jeg kan med den bjælke jeg har, men hvis der skal udskiftes hele bjælker i bundremmen kan det være, at jeg sender dig en besked. :)

Rantzau: Ja, jeg har også overvejet at ændre lidt på området nedenfor, så det ikke sprøjter så meget op.

Et opfølgende spørgsmål: Hvis jeg følger min plan med at "vippe" et stykke træ på plads for neden, hvordan får jeg det til at sidde fast? Det kan vel ikke bare sidde i spænd (evt. med trælim)? Bør jeg fastgøre det med et par skruer på skrå i enderne?
Hvis der er plads inde bag ved kan man jo skubbe en lægte eller noget ind bagved som du kan skrue fast i de sunde dele og den nye del. :)
Jeg følger lidt med fra sidelinien. Snakker I ikke om et blokhusbrædt, der er råddent? Eller er det bundremmen og forskalling også? Til spørger: jeg tror du skal gå al beklædning efter 1/2 meter op i begge sider af huset. Det er overraskende, hvad maling kan skjule.
RasmusC: Ja, godt forslag. Det må man kunne gøre, hvis det altså er under gulvhøjde. Jeg må lige måle efter næste gang.

Frisk: Det er en massiv bjælke. Når jeg skriver bundrem, så mener jeg bare den nederste bjælke. Ja, jeg skal nok gå det grundigt efter. :)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også