Skal disse gamle mursten skiftes?

Hej LDS

Vi har en gammel murermester villa fra 1927. Murstene mod sydsiden har en meget krakleret og revnet front.

Jeg er i tvivl om det er naturlig patina (og noget man naturligvis skal bevare) eller om det reelt er nedbrydning af stenene, så de skal skal skiftes?

https://i.imgur.com/RZkAQtg.jpg

Jeg ser frem til høre fra jer

Mvh

Bo
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ser da ganske ok ud, og fugerne ser jo også fine ud, jeg ville ikke være bekymret.

Vi prøver igen, i morgen --
Bare rolig - dine sten holder de næste mange generationer. Sådan ser mange gamle sunde bygninger ud der har flere hundrede år på bagen.

Mange vil være misundelig på dig med så fin en patina.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for svarene begge. Det er netop det jeg gerne vil bevare, da jeg er vild med det gamle look. Men har også læst at revner gør at fugt kan trænge ind i stenen og give frostsprængninger.
Det tror jeg ikke bliver et problem, så var de frostsprungen for længst.
Men det er en god ide, at kikke alt murværket efter en gang om året, jeg går mit efter om foråret, og reparere hvis det er nødvendigt.


Vi prøver igen, i morgen --
Jeg har udkradset og fuget hele huset om. En ældre murer mester hjalp mig et par dage. Mine sten så ligesådan ud, og flere har synlige sten i overfladen. Jeg stillede ham nogenlunde samme spørgsmål.
Svaret var " Prøv om du kan finde nogle få sten som er helt korrekte. Hvis du vil det så er det hele huset som skal have en ny ydermur."
Du behøver ikke at gøre noget ved det viste.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 03-05-2021 20:22:43

Jeg har udkradset og fuget hele huset om. En ældre murer mester hjalp mig et par dage. Mine sten så ligesådan ud, og flere har synlige sten i overfladen. Jeg stillede ham nogenlunde samme spørgsmål.
Svaret var " Prøv om du kan finde nogle få sten som er helt korrekte. Hvis du vil det så er det hele huset som skal have en ny ydermur."
Du behøver ikke at gøre noget ved det viste.

 Tak for svar Erik

Jeg har selv overvejet at gå at fuge nogle kritiske områder i etaper som hobbyprojekt. Hvilken mørtel brugte du? Som jeg læser mig til at hydraulisk kalkmørtel golden standard ved gamle huse, men i vores byggeregulativ bliver der anbefalet bakkemørtel.  
Til bakkemørtel er tilslaget skarpkantet til forskel fra sømateriale, men begge typer fås som hydraulisk kalkmørtel. Når jeres regulativ nævner bakkemørtel, skyldes det nok det visuelle hensyn.

Dit billede viser også at der er anvendt skarpkantet mørtel.

Når du reparerer skal du være opmærksom på både forvanding og afsyring efterfølgende for at opnå samme flotte resultat som på din nuværende mur.

Det er sjældent at opleve så flot en mur med så perfekte en patina som din.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der var den blanding som mureren anbefalede. Da hele huset blev fuget så var der ikke noget at tage hensyn til vedrørende farveforskel m.m.
Bakkemørtel og cement  ca. 8: 1 efter rummål. Men det blev naturligvis blandet meget nøjagtig hver dag.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg glemte at tilføje, at BoHansenZ's hus fra 1927 godt kan være opført i bastardmørtel, så Eriks fremgangsmåde kan sagtens være den rigtige.

Hvad jeg bemærkede, ud fra billedet, var det skarpkantede bakkemørtel i blandingen.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis