Indendørs og udendørs mørtel i hus fra 1963?

Hej alle.

Jeg gik i gang med at rive gammelt tapet ned, men tapetet rev noget af indendørs puds af. De huller vil jeg selvfølgelig gerne have lappet pænt igen... Tapetet medtog også noget mørtel nede ved fodpanelerne, så der tænker jeg også at få det lappet (se billeder) med samme mørtel.

Men så læste jeg, at man skal bruge en mørtel, der ligner den, som sidder der i forvejen. Er der nogen gode folk med erfaring eller et godt råd om, hvad for noget mørtel det er på billedet og hvad jeg kan bruge? Det er selvfølgelig indendørs. Jeg overvejede Multi 280, men er lidt tilbageholdende, så jeg ikke bruger noget forkert.

Mørtlen der sidder der i forvejen er ikke helt hård. Den sidder fast, men giver efter, hvis jeg forsøger at skrabe mere af.. Så jeg er i tvivl om, hvor meget jeg skal skrabe af.

Nogen der har et godt råd til, hvilken mørtel jeg kan bruge?

Og som slutspørgsmål, så er der brugt en lignende, men lidt hårdere mørtel på formuren. Der er et par mindre pæne revner (K1) i fugerne og et par huller fra murbier, så jeg ville høre, om nogen kender en god mørtel til at lappe fuger i et sådant hus? De bliver selvfølgelig udfræset, skyllet osv. Jeg har ikke billeder af revnen, men har taget et billede af et hul fra murbier, så man også kan se mørtlen.

Jeg tænker Multi 280 til det hele, men er det nu smart?

Døråbning, hvor en lidt løs sten skal "fixes":

Mørtel fra døråbningen:

Samme mørtel bag ved fodpanelerne:

Og til sidst, udendørs fuge med et hul fra murbier:
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kom forbi et byggemarked og fik anbefalet Multi 280 eller Pudsemørtel "sandstrand", mon ikke det er fint nok?
Multi 280 er ok. det vedhæfter godt på de lidt vanskelige gasbeton sten. Endelig presse det godt fast imod hele overfladen, ud i kanter m.m. Det er meningen at det skal hæfte i alle små porehuller. 
Jeg ville ikke fræse de udvendige fuger ud omkring murbille hullerne. Blot stoppe noget af den mørtel ind i hullet og så vaske muren og fugen grundig ind imod hullet. Du kan ikke lave en struktur og farve der passer, så jo mindre område det er så ses det mindst.
I øvrigt er det i Maj og Juni man reparerer efter murbiller. I August er larverne /pupper klækket og så magter de at gnave så vej ud igennem et hul som ikke er helt af hærdet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 03-05-2021 20:52:10

Multi 280 er ok. det vedhæfter godt på de lidt vanskelige gasbeton sten. Endelig presse det godt fast imod hele overfladen, ud i kanter m.m. Det er meningen at det skal hæfte i alle små porehuller.
Jeg ville ikke fræse de udvendige fuger ud omkring murbille hullerne. Blot stoppe noget af den mørtel ind i hullet og så vaske muren og fugen grundig ind imod hullet. Du kan ikke lave en struktur og farve der passer, så jo mindre område det er så ses det mindst.
I øvrigt er det i Maj og Juni man reparerer efter murbiller. I August er larverne /pupper klækket og så magter de at gnave så vej ud igennem et hul som ikke er helt af hærdet. 


Tak for indlægget. Beklager jeg var lidt længe om at svare, mine mail notifikationer kom aldrig.


Murbierne har forladt muren, så det er spor fra et gammelt angreb. Grunden til jeg vil fræse det ud, er fordi mørtelen omkring hullet er blevet porøs med tiden. Og fugerne er også i lidt dårlig stand nogle steder - nogen steder kan de kradses ud ca. 5 mm med en negl, andre steder er de helt hårde. Så jeg tænkte at finde noget, man kan udfylde fugerne med, efter at have fræset de gamle ud.

Og vi skal alligevel filtse huset næste forår, så det behøver ikke være usynligt.

Jeg har læst, at man skal reparere fuger med nogenlunde samme mørtel, som var brugt dengang, så den nye mørtel hverken er svagere eller stærkere (+/-), så man ikke får revner. Der er efterhånden mange steder, der skal fræses ud, hvis ingen taler mig fra min oprindelige plan :) Det er ca. 10-20% af alle fugerne, der er i dårlig stand pga. murbierne. Så det er ca. så meget, jeg planlagde at fræse ud. Så jeg var ikke helt sikker på, om Multi 280 gik fint til denne opgave, når der var tale om så mange fuger?

Hvis jeg skulle sige lidt om, hvad for noget mørtel det ligner, så ligner det KC mørtel, ud fra hvad jeg kan læse på internettet. Tror du man kan finde et lignende produkt i byggemarkeder? Jeg har spurgt i 3 forskellige, og ingen af medarbejderne vidste, hvilken mørtel det lignede. Så de stak mig alle sammen Multi 280.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis