Ny fælg som (til) reservehjul?

Hej,
I en Opel Corsa fra 2007 ligger et gammelt reservehjul (dæk ca 10år). Derudover er yderligere tre gamle fælge.
Jeg har købt 4 nye sommerdæk og én ny fælg.
Spørgsmål: skal jeg lade reservehjulet ligge med det gamle dæk og så montere 4 nye dæk på de tre gamle fælge og den ene nye fælg
eller:
bruge den nye fælg som reservehjul? - hvis sidstnævnte skal jeg jo så have købt et nyt (billigt) dæk til den nye fælg som så bliver reservehjulet.
Hvad vil I gøre - jeg kan spare en ny dæk om montering ved at lade det gamle reservehjul ligge....men et dæk på 10år som reservehjul går det?
Mvh Torben
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som reservehjul er det sikkert udmærket, og langt bedre end de nødhjul mange lidt yngre biler er udstyret med.


Søren O
Søren O skrev den 02-05-2021 22:48:46

Som reservehjul er det sikkert udmærket, og langt bedre end de nødhjul mange lidt yngre biler er udstyret med.

 Så det det nuværende reservehjul lader jeg bare blive liggende?  

Og at der er tre gamle fælge og en ny har ikke nogen betydning?
Er der i øvrigt i nogen ide i at pudse de gamle fælge op for at fjerne den lidt overfladerust der er? - jeg har højtryksrenset dem.
Mvh Torben
Hvis de gamle fælge er i orden er der ingen forskel. Det er altid en god ide at holde fælge fri for rust, så en gang grunder og maling vil sikkert pynte. Bilen er ligeglad, den kører udmærket med rustne fælge.

Søren O
Det er især omkring ventilhullet det kan være kritisk med rust. Så prøv at få området rengjort. Husk at checke lufttryk i reservehjulet også, når du checker de andre hen ad vejen. Dog kan du være uheldig, at montøren ikke kan afbalancere een af de gamle fælge, men det opdager du. nye uoriginale fælge til en Corsa koster ca femhundrede.
Frisk skrev den 03-05-2021 05:52:18

Det er især omkring ventilhullet det kan være kritisk med rust. Så prøv at få området rengjort. Husk at checke lufttryk i reservehjulet også, når du checker de andre hen ad vejen. Dog kan du være uheldig, at montøren ikke kan afbalancere een af de gamle fælge, men det opdager du. nye uoriginale fælge til en Corsa koster ca femhundrede.

 Ok   

Pudser jeg dem af med en tingest til en boremaskine (hvilken) og så grunder og maler med med spray?
Jeg kan vel klare den hen over en weekend for 4 hjul - og de skal vel afmonteres for ikke at spraye bremser til. Et hjul af ad gangen?
Mvh Torben
Annonce
Ja, det er nemmest at tage dem af - mht. spray -  hvis de ikke skal ruste igen efter 14 dage, så brug noget hammer maling eller anden stærk grunder/lak - spray maling skal på i 5 - 8 lag hvis det skal holde til noget. Men afrensningen er det vigtigste af hele arbejdet. Ps. en smart måde at undgå maling på dækket, er at smøre det med sæbe ind til fælgkanten, så kan det hele blot vaskes af efter maling er tørret..  

 

Mht ventilhullet, bør dækkene være afmonteret inden rensning. Dte giver ingen mening afslibe og male udenom. Det er under vulsten på ventilen, rusten sidder - og gør hjulet utæt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også