Haveharve

Jeg er ved at lave en haveharve

den bygges op af en ramme af krydsfiner og får et sæt hjul.  De skal kunne hæves og sænkes alt efter hvor aggressivt den skal jævne/løfte/plane

​Jeg mangler dog et par ideer til hvordan jeg hæver den. 


Poul Erik
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce


Poul Erik
Du kan ikke hæve den med hjulene som jeg ser det. Så skulle trækket til havetraktor være stift. Som det er nu vil harven tilte til bagover, (hvis fremad er til venstre. )
Du skulle nok have haft 4 hjul og samme system som på en plæneklipper. Der er hjulenes centrum forskudt for aksel igennem til den anden side. På den måde kan man dreje hjulophæng så den løftes mere eller mindre.
Men måske skal du vente til den prøvekøres. Er det et problem at få den til at gå i jorden, så er det kun at lægge en flise eller 2 på den.
Hvis du har fast stang hen til traktor, så skal du have de 2 hjulophæng forbundet midt under din midter konsol. så skal der en gevindstang ( meget grov gevind) der presser nedad på denne forbindelse imellem hjulophæng. Så vil midterkonsol / harven løfte sig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
En ide kunne være 2 “knæledsdunkrafte” fra en “hugger”. De vil kunne erstatte dit nuværende hjulophæng, og kan justeres.

Søren O
Søren O skrev den 02-05-2021 19:43:11

En ide kunne være 2 “knæledsdunkrafte” fra en “hugger”. De vil kunne erstatte dit nuværende hjulophæng, og kan justeres.

 DET er en rigtig god ide. Jeg har sådan liggende på lager. Tak for input


Poul Erik
Annonce
ev elmand skrev den 02-05-2021 19:06:02

Du kan ikke hæve den med hjulene som jeg ser det. Så skulle trækket til havetraktor være stift. Som det er nu vil harven tilte til bagover, (hvis fremad er til venstre. )
Du skulle nok have haft 4 hjul og samme system som på en plæneklipper. Der er hjulenes centrum forskudt for aksel igennem til den anden side. På den måde kan man dreje hjulophæng så den løftes mere eller mindre.
Men måske skal du vente til den prøvekøres. Er det et problem at få den til at gå i jorden, så er det kun at lægge en flise eller 2 på den.
Hvis du har fast stang hen til traktor, så skal du have de 2 hjulophæng forbundet midt under din midter konsol. så skal der en gevindstang ( meget grov gevind) der presser nedad på denne forbindelse imellem hjulophæng. Så vil midterkonsol / harven løfte sig. 

 Tak for dit input. jeg har selv tænkt på et direkte løft vha gevind. jeg har også tænkt vippestang via to led men kan ikke rigtig få det fintænkt ordentlig


Poul Erik
Sådan en lille donkraft er mere simpel end gevind og møtrikker. Så sæt de 2 hjul stænger sammen under midter konsol og brug donkraft. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis