Støbning af etageadskillelse og varme i gulvet

Min entre er isende kold og jeg har derfor planer om at støbe gulvet i etageadskillelsen mellem stueetagen og kælder, og herunder lægge gulvvarme og klinker. Etageadskillelsen består pt. af bjælkelag med forskalling, hønsenet og puds mod kælder og parketgulv mod stueetagen. I første omgang havde jeg planer om at fjerne hele etageadskillelsen i entreen, bygge forskalling op nedefra, indsætte nogle I-jern mellem ydervæg og bærende væg, derover trådnet, varmeslanger og beton. Jeg er dog gået lidt væk fra den idet, og tænker i stedet på at fjerne parketgulvet og bebeholde bjælkelag og forskalling/puds mod kælderen. Jeg har så tænkt mig at skære ca. 5-7 cm af overkanten af bjælkerne, så de fortsat kan bære forskallingen, og isolere med støbebats ovenpå forskallingen, ilægge nogle I-jern mellem bjælkerne, derover trådnet, varmeslanger og beton.
Er der nogen som har erfaring med et sådant projekt og kan det overhovedet lade sig gøre. Jeg ved selvfølgelig godt at der skal understøttes i kælderen, inden der kommes beton på.
Selvom nogen måske vil foreslå en løsning uden brug af beton, så har jeg kun dårlig erfaring med klinker ovenpå bjælkelag, og selvom der er anvendt jeg ved ikke hvor mange lag hårde plader.

Mvh. Lars
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Lars

Jeg ved ikke helt hvordan det rigtigste er at gøre for dig !!
Men jeg kan fortælle lidt om hvordan det støbte gulv er lavet i mit bad på 1. sal.

Her er der under bjælkerne, i stedet for en forskalling monteret krydsfinerplader, disse blev understøttet af en serie "soldater" under støbningen. Siden er loftet blevet beklædt med gipsplader og glasfilt.

Bjælkerne er i området skåret ned så de er i ca halv højde. Der er mellem bjælkerne isoleret med flamingoplader ca 100mm tyk.
Oven på dette er der så monteret et lag rionet, hvor varmeslangerne er fæstet til. Endnu et lag rionet. Gennem bjælkerne der udgør yderkassen af det støbte område er der så boret huller og der er montereten serie ( der er vel ca 40 cm mellem dem, kraftige tentostål tværs gennem gulvpladen. Og de har så fat i bjælkerne på begge sider.
Gulvpladen går desuden ud på de understøttende mure og aflaster så vægten hele vejen rundt.

Afløb løber så helt nede i isoleringen.

Noget af det samme må du sikkert kunne lave, men meget afhængig af hvor dine mure er.

Men der er også et system med nogle krafigt profilerede stålplader der støbes oven på, men hvad de hedder osv kender jeg ikke lige.

Men jeg er sikker på at du skal huske at understøtte loftet i kælderen meget når du støber. Efter at betongulvet er hærdet op kan det jo nemt holde,bare det er aflastet i siderne. Som en sidebemærkning kan jeg fortælle at mit støbte gulv er ca 2,8x3m. Da din entre formodentligt har et mindre spænd behøver du sikkert ikke specielt meget styrke for at nå ud mellem de to side mure.

Jeg kunne forestille mig en svejst konstruktion, en slags ramme med tværgående stænger, denne kan spændes på muren i begge sider, hvis de er gennemgående fra kælderen og op. på den måde kan du overføre vægten og belastningen til en eksisterende væg...

Fortæl gerne mere om projektet.

MVH Njord
Tak for det meget udførlige råd. Det er lige nøjagtig sådan noget jeg havde tænkt mig, men vil lige tale med en bekendt som er ingenør om, hvor meget stål der skal til for at bære gulvet.

Jeg vender tilbage, når projektet går i gang, eller jeg støder ind i nye problemer.

Mvh. Lars
Hej Lars

Njord omtaler: " Men der er også et system med nogle krafigt profilerede stålplader, der støbes oven på, men hvad de hedder osv kender jeg ikke lige."
Dette system har jeg selv anvendt med stor succes. Det hedder Lewis svalehaleplader, som er en tynd profileret stålplade som udstøbes med beton og som anvendes i forbindelse med renoveringsopgaver. Denne plade har den fordel at den har en meget ringe tykkelse, er særdeles stærk og den kan placeres oven på gulvbjælkerne. Gulvbjælkerne kan du endvidere skære 1- 4 cm. af i højden, uden at stabiliteten ødelægges, således at støbehøjde incl. klinker kan tilpasses den omgivende gulvhøjde.
Ovenpå pladerne kan du placere / montere dine gulvvarmeslanger. Husk dog der skal isoleres grundigt under Lewispladerne.
Henvend dig i dit lokale byggemarked og bed dem om at skaffe dig en brochure, hvori du kan læse alt omkring den tekniske anvendelse, herunder selve støbearbejdet.

Mvh. Peter Madsen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis