Træterrasse hvordan understøtter jeg strøer

Hej,
Jeg har et lille terrasse projekt. Har bygget rammen op i 50x100 mm trykimpr regler og sat strøer i samme dimensioner for hver 60 cm. Yder rammen bæres af trykimpr stolper på 75x75 mm som er gravet ned til 90cm og støbt fast i beton. Stolperne står med ca 120 cm afstand. Underlaget er en græsplæne. Jeg har fjernet græsset hvor rammen og strøerne skulle være men ikke gjort mere. Selv terrassen ligger ret lavt ca 5 cm over jordniveau. Planen er at lave et tag senere.
Hvordan får jeg understøttet strøerne så det ikke gynger når man går hen over terrassen? Hver strø er 360 cm lang. Jeg er i tvivl om metode for jeg har læst mange forskellige ting bl.a. hos bolius.
Lægge fliser under strøerne og sætte stolperester som støttepunkter ovenpå fliserne? Eller grave nye stolper ned til frostfrit og støbe igen? Eller sætte L-profil stolpebærer og støbe dem fast i beton jeg hælder ud på jorden? Eller...?

Vil gerne have terrassen skal holde en 15-20 år.


Mvh
Jens
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jens,
Det nemmeste for dig er nok at lægge fliser under og klodser op ovenpå dem. Fliserne skal selvfølgelig ligge solidt og det afhænger af underlaget. Den noget mere bøvlede løsning er nok at støbe L profil stolpebærere, der skal du jo bore huller i jorden og støbe dem i beton.
Hvor mange understøtninger du skal bruge afhænger af tykkelsen på dine strøer.
Det vil være ok at understøtte den midt på, når brædderne kommer på stabilisere det jo også.
Jeg ville nok bore ned med jordbor, og sætte stolper ned i frostfrit, som de andre du har lavet.
Lægger du fliser under, vil de hæve sig i frost, og stolperne du har sat i frostfrit vil jo ikke hæve sig

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg er ikke helt enig med je_ns.
Hvis man kigger på normale strøer ville det ikke være nok med en enkelt på midten.
Fandt lige nedenstående billede. Beklager de røde cirkler jeg har lånt det fra en anden side. I følge den tabel ville det passe med to understøtninger. 
Så det endte med nedgravede stolper med 120 cm mellemrum. Tak for hjælpen til RasmusC og je_ns.

PS: Tabellen, er den fra bogen om Træterrasser 74?
PPS: Den ene stolpe står på anden side af strøen pga et elkabel i jorden 😊

Mvh
Jens
Hej Jens,
Jeg er ikke helt sikker, det kan også være fra gulvbogen, det ville give mest mening, i hvert fald når der omtales kontorer i den :) 
Til andre der måtte finde vej forbi er her tabellen fra bogen Træ 74 Træterrasse


Mvh
Jens
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis