Isolering af kælderloft - Ja eller nej?

Hej. Vi har et hus fra slut 50'erne/start 60'erne. Huset er i 2 plan samt kælder. Den tidligere ejer har på et tidspunkt fået lagt gulvvarme i stuen i stueplan. Under gulvvarmen ved jeg, at der er 100mm isolering, da der ikke er plads til mere. Under isoleringen er der 10cm betondæk, og under betondækket kommer kælderen, som er uopvarmet. Vil det give nogen efftekt at isolere kælderloftet med yderligere 100mm? Således at der under gulvvarmen vil være 100mm isolering, 10cm beton, 100mm isolering igen og så selve kælderen? Jeg ved godt, at jo mere isolering jo bedre, men det der gør mig i tvivl er selve betondækket på 10cm. Vil de ekstra 100mm under betondækket give nogen effekt for stueplanen, når der er 10cm beton imellem de 2 lag isolering på hver 100mm?

Jeg er også stødt på nogle som mener, at det er bedre at tænde for varmen i kælderen end at isolere kælderloftet. Jeg har 4 meget gamle støbejernsradiatorer dernede, som normalt er slukkede, men de kan da tændes. Er det bedst at tænde for varmen dernede end at isolere kælderloftet, hvor der jo er gulvvarme ovenovner (altså over de 10cm beton samt 100mm isolering)? Eller er det måske endnu bedre både at isolere kælderloftet og tænde for varmen?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil da give lidt besparelse på varmeregningen, men nok ganske minimalt. Herudover vil det bidrage til en køligere kælder.

Principielt så kan gulvvarme virke også helt uden isolering. Der skal bare noget mere knald på = koster flere penge.
Hvis du tænder dine radiatorer nede i kælderen vil det naturligvis hjælpe på gulvvarme regningen, men så vil der være endnu større udgifter til opvarmning af kælder. Og jeg går ud fra at det komme på samme regning.
Varmetab bliver større ved højere temperatur da arealtet ud imod det kolde, Ydervægge og gulv i kælder er meget større end lofts arealet.
Så isoler endelig på loftet så gulvvarme styrer for sig selv, og så kan du styre varmen i kælderen for sig med radiatorer hvis det er nødvendig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har absolut intet personligt behov for opvarmning af kælderen. Faktisk har vinduerne stået åbne 24/7 de sidste 3 år for at have mere udluftning dernede.

Ved du hvor meget det har at sige, at der er de 10cm beton i forhold til, hvis det nu var isolering der var i stedet for de 10 cm beton? Altså så det i princippet ville have været 300mm ren isolering i stedet for 100mm isolering, 10 cm beton og så igen 100mm isolering, når kælderlofttet bliver isoleret - altså 200mm isolering med 10cm imellem de 2x100mm.
Regnestykket med de 300 mm er vel irrelevant da beton jo skal være der.
Du skal ikke regne betonlaget med i isolering. Så det du laver vil være en forøgelse fra 100 mm til 200 mm. Men det er altid de første 100 mm der giver mest.
Så hvis der er koldt i din kælder så vil der nu være et større varmetab end ved ekstra isolering. Din beton er kold på undersiden men varmere på oversiden. Når du får lavet et lag mere så vil beton være lun ( middel) i hele tykkelsen. Og din kælder blive lidt koldere. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Tak for svar. Det giver meget god mening. Ved du mht. udluftning i kælderen om det er tilstrækkeligt med åbne vinduer året rundt, eller om der bør installeres noget ventilation dernede? Jeg tænker mere på, at når kælderloftet bliver isoleret, så bliver det jo koldere i kælderen, som du også selv skriver, og det vil vel øge risikoen for fugt. Vil det her være tilstrækkeligt med de åbne vinduer for at sikre udluftning eller er det bedst med noget ventilationsanlæg?
Det kan man ikke svare på. Der er ikke andet at gøre end se tiden an. Det kommer jo ikke sådan pludselig og til den tid kan du jo sætte lidt varme på hvis behovet skulle opstå. Jeg tror ikke ventilation vil gøre det bedre end åbentstående vinduer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg takker og bukker for hjælpen.
Selv tak   Herude siger vi så nogen gange, det vil jeg så købe mig en is for.   Ha Ha nu bliver de ikke bedre i dag, det er sengetid. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis