Konstruktion af skelet ved efterisolering af kolonihave

Hej LDS’ere

Så er projekt efterisolering påbegyndt.
Den gamle vandrette beklædning er pillet ned.
Planen er at købe reglar 45x95 og fastgøre dem i toprem og bundrem med vinkelbeslag, efterfølgende rockwool, vindpap, klemlister og til sidst klinkbeklædning.

Som det ses på billederne sidder der tværgående sømlægter udenpå den indvendige beklædning.
Hvordan ville I foreslå jeg opbygger skelettet?
Jeg tænker at skære huller på 45 mm i sømlægterne og passe de lodretgående reglar ind. Og skrue sømlægterne fast til reglarne.

Vinduerne er i sin tid monteret på skillerumslægter. Ville I udskifte og montere på tilsvarende reglar nu jeg er derinde? :-)

Sætter pris på jeres råd!
Mvh. Søren
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Med alle forbehold ;-)
Hvorfor ikke sætte en 45x95 (45x45) uden på sømlægterne til at montere klink på så får du isoleringen krydslagt. Du skal alligevel flytte på vinduerne.
God aften
Mini me
Hvis du skærer lægterne over så mister du meget stivhed i indervægs konstruktionen. Jeg ville da helst bruge 45 x 45 og så en klods ekstra oppe og nede ELLER lave hakket ca. 1/2 ind i  dine 45 x 95 Så har du bådestivhed i de vandrette og også i de nye lodrette. Endetræ der sømmes ind på giver ikke meget styrke. Selv med beslag får du ikke i nærheden af det som en gennemgående lægte har.
Det er ikke så nemt at se men jeg formoder at vinduer sidder for langt inde når du får yderbeklædning så langt ud. Det vil så være godt at flytte dem ud. Medfører så noget finish indvendig.
fastgøres normalt ud til siden, så dine lodrette skal have en afstand der er lidt mere ( 1 cm i hver side ) end vinduesbredde

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg behøver slet ikke så meget isolering i mit kolonihavehus. Med 95mm slipper jeg også for dampspærre. Hvis jeg lægger det på kryds bliver der for meget til at jeg kan udelade dampspærre.
Hvad mener du med at jeg alligevel skal flytte vinduerne? Det tænker jeg ikke nødvendigvis jeg skal.

Jeg kan nu ikke se at det giver tykkere isolering. 45 + 45 mm er stort set det samme som 95 mm
Jeg troede at vinduer kom forlangt ind. Men hvis de ikke skal flyttes så ville jeg da lade dem sidde som de er. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis