Lavt tryk på vandet i haveslange fra husvandværk

Hej
Jeg har et Al-ko husvandværk med ca 6 meter til vandspejl.
Jeg synes vandtrykket i enden af vandslangen ( 30 meter ) er lavt. Hvad kan man gøre for at forbedre det ?
Endvidere synes jeg at vandtrykket bliver lavere og lavere når jeg vander konstant også er det lige som trykkermt pludselig stiger igen, inden det igen falder efter lidt vandtid. Skal den ikke sende konstant vandtryk ? Lige som den henter nyt vand for sent.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der ikke hydrofor og trykafbryder på dit husvandværk? Så vil der altid være forskel på trykket afhængig af “hvor meget vand der er i hydroforen”. Trykket er lavest lige før pumpen starter, og højest lige når den stopper. Trykforskellen kan nemt være 1 bar, og det kan ses når du vander. Du kan måske lave en by- pass elforbindelse så du kører uden om trykafbryderen når du vander - det vil give konstant tryk. Så skal du dog selv huske at slukke for pumpen efter endt  anding.
Sugehøjde på 6 m er nok også lige i yderkanten for pumpen. Den teoretiske maksimale fysiske sugehøjde er 9,91m (for alle pumper - når det gælder vand) - i praksis noget lavere.

Søren O
Tak for svar Søren.

Pumpen er en Al-ko 4500 husvandværk og iflg disse data er den vel ok?
Tekniske informationer
Volt230 Volt
VarekategoriHusvandværk
DrivmiddelStrøm
Liter pr. time4500
Transporthøjde i m50
ProducentAlko
Watt1300.00
Vægt i kg18.00
Tryk i Bar4.50
ACTIVECAMPAIGN_BHtrue


Kan slange tykkelsen efter hanen have en indflydelse ? Om det er 1/2 eller 3/4 størrelse slange osv ?
En 3/4” slange vil helt sikkert give mere vand. Har du en kort 1/2” slange kan du se om det hjælper. Lang slangelængde og lille diameter giver stort tryktab.

Søren O
Ved så ikke om den kan trække så meget vand til en 3/4 slange.
Hvad tænker du på om jeg har en kort 1/2 slange.
I en kort 1/2” slange er der ikke så meget modstand i som en lang slange. Kan pumpen så give vand nok, giver det mening at købe en 3/4” slange. Vil tro at en 3/4” slange kan transportere 4 gange så meget vand som en 1/2” slange.

Søren O
Annonce
En 3/4" slange har et areal, der er 2,25 gange større end en 1/2" slange, så den vil give et mindre trykfald end 1/2" slangen.

fase
Som Søren O foreslår så kan du jo undersøge om det er slangetykkelsen der er årsag. Kører det bedre med en væsentlig kortere slange, bingo så har du årsagen. Og så må der bruges 3/4" slange.
160578 skrev: Så ved jeg ikke om den kan trække så meget vand til en 3/4" slange. Det er ikke slange størrelse der bestemmer hvor meget vad der kommer fra pumpen. Om den kører med 1/2" eller 2 1/2 " er helt lige meget for at overdrive lidt. 
På vandværket sidder der en trykafbryder. Under låget er der 2 justere skruer, den ene ( største) er til trykket og den anden er til differens tryk.
Du kan skrue trykket op, så vil du få lidt mere tryk men stadig en tydelig forskel lige før start og lige før stop.
Men du kan også løsne den skrue der hedder differens tryk så starter den hurtigere op.
En anden mulighed er at du kan bruge 3/4 " slange og så sætte 2 vandere på. Så kan den knap nok følge med, men du vil have konstant tryk.
Endelig kan du være "ligeglad" om det kan ses på vanderen. Planterne kan sagtens tåle en uregelmæssig byge.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis