Lave sin egen stuk

Hej Lav det selv mennesker!

I forbindelse med renovering af vores lejlighed har vi været nødt til at ødelægge noget stuk. Stukken er heldigvis ikke mes krummeluer og lignende men med et profil med buer og linjer i en retning eller hvad man kan sige.
Vi forestiller os at lave en afstøbning af den tilbageværende stuk i noget silikone og efterfølgende støbe nye stykker stuk efter den model.

Jeg er lidt i tvivl om hvilken gips man skal bruge til opgaven. Er der nogen der har erfaring med dette og har et forslag til hvilken gips der er bedst? - Og skal man armere den lidt med noget undervejs? 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan lave en skabelon i plade og trække en stuk. Prøv youtube, har set en inder lave stuk i metermål. Gips er alm. gips du kan købe alle steder.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
Arbejder på parogpsykoterapi.dk ​

Brug modelgips eller stukgips. Det bruger stukkatørerne.
Rantzau skrev den 30-04-2021 19:56:14

Brug modelgips eller stukgips. Det bruger stukkatørerne.

Cool. Model gips er i hvert fald til at skaffe. Det forsøger vi os med. Tak! 

Jeg har lavet det med modelgips, Men stukgips er lidt bedre. Det kan enhver tømmerhandel skaffe hjem i sække.
Du kan se youtube men jeg kan også prøve at forklare.
Krummeluer og linjer:
Først laver du en plade der præcis passer til din forkant profil. Det kan være blikplade, stykke plast eller masonitte. Den skal helst have en kant der passer til formens kant så du kører samme sted hvert træk.
Formen: 
Så skruer de 2 brædder eller lange plader sammen så de danner et V De 2 sidemål skal så passe til størrelsen på bagsiden af stuk. Er det op i et hjørne imod loftet, så er de ofte næsten lige store. Er det en dørgerikt eller lignede kan den ene side være meget smallere
Læg dem op som en trug, og fyld noget gips blanding op i denne. Det behøver slet ikke at fyldes helt i første omgang.
Så trækkes pladen / profilen hen over og der hvor gips er for høj skrabes det hen hvor der mangler. Imedens du blander en ny spand gips størkner det i formen og du er klar til at fylde op igen, Trække af o.s.v. Til sidst er der netop fyldt op, og din 1-2 m stykke stuk er færdig.
Jeg vil anbefale at du afdækker gulvet hvor du står, for det er noget værre griseri at arbejde med. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Ev elmand. Tak for den udførlige beskrivelse. Vi har set lidt på youtube også, jeg tror godt vi tør kaste os ud i det. :) 
Annonce
Hvis man skal armere det lidt så er det med strimler af sækkelærred. Jeg vil også tro at strimler af gaze kan hjælpe. Det ser ad nogenlunde solidt ud når de lægger en arm i gips. Jeg ved godt det er en anden type gips, stukgips varmer noget under hærdning.
Jeg læser lige at stukgips er grovere end modelgips. Men prøv at læse lidt op på det. 

Ja altså havde overvejet den armering man bruger når man spartler gipsplader, men i den gamle stuk var der jo ikke armering, så det er nok overkill.. :)
Jeg har taget en stuk roset ned. Den var overmalet igennem 100 år og alle detaljer udviskede. Har forsøgt at rense den men den gik desværre mere i stykker. Den ligger endnu og venter på at jeg tager mig sammen. Så vil jeg reparere et stykke af den, og tage afstøbning af dette med afstøbnings gummi. (Rubber mold) Når jeg så har 6 - 8 - 10 gode lagkage stykker kan jeg sætte dem sammen til at tage afstøbning af en hel.
Derefter lave de 4 - 5 stykker som jeg mangler rundt i huset.
Den er armeret med sækkelærred. 

Almindelig gaze er bedre egnet som armering af større stykker. Det samme gælder for sækkelærred klippet i passende stykker/strimler. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også