Udnyttet ariale på 1. sal.

Muligvis alt vidende lds panel...
Jeg bor til leje i et hus som er opgivet i alt 100m2.  Stueetage 60m2 og 1. sal 40m2.
Men 1. sal er ikke andet end 184 cm i lofthøjde og skråvægge.
Fik at vide i dag af en besøgende at jeg skulle se om det var rigtigt mht 1. sal.
Har nu surfet og læst og spekuleret. Kan ikke blive enig med mig selv om hvad/hvordan jeg skal opføre mig mht det samlede boligarial.
Dvs om det er det rigtige tal der figurer på BBR.
Utolmådighed gør at jeg spørger her og nu.  
TF åbner først på mandag og jeg er bare ikke lige i ventehumøret i dag.
Grunden til at jeg gerne vil vide det er ganske enkelt økonomisk,  skal snart bo her alene og det afgør min boligsikring, hvor meget ariale jeg bor på.
Er der nogen der kan stille min tørsten efter viden på området. Synes ikke www giver mig tilfredsstillende svar.
På forhånd tak.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS
Prøv at søge på kommunens hjemmeside efter “byggesags arkiv”.
Normalt er byggesagsarkivet offentligt tilgængeligt, evt. med nem-id log ind. Måske kan du finde noget.

Søren O
Bolig Arealet på 1. sal ved skråvægge. Det beregnes imellem hvor der er 150 cm lodret højde fra gulv til YDERSIDEN af taget. Og naturligvis gange med længden. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 30-04-2021 21:25:34

Bolig Arealet på 1. sal ved skråvægge. Det beregnes imellem hvor der er 150 cm lodret højde fra gulv til YDERSIDEN af taget. Og naturligvis gange med længden. 

 Jeg synes jeg har læst 140 cm, passer de 150 cm og hvor står det henne og så hvis det f.eks er eternitplader, er ydersiden af taget så bunden eller toppen af pladen?

Her er LINK til hvordan BBR areal skal opmåles. I stueetage er det ydersiden af muren, og som jeg har husket er det 150 cm til yderside af taget, ( toppen af bølger) Ved evt kviste igen 150 Cm til yderside.
Der er mange andre forhold så det med 1. sal kommer et stykke ned et forklaring nede i afsnit E
Hvis der er skunk  længere ind som begrænser udnyttelsen til de 150 cm (til yderside ) så er det skunk der gælder. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 30-04-2021 21:39:16

Hvis der er skunk  længere ind som begrænser udnyttelsen til de 150 cm (til yderside ) så er det skunk der gælder. 

 Interessant, de 150 er korrekt ifølge BBR, men det med skunk er også lidt interessant for mig, hvad definere en skunk, kan jeg evt lave den indre væg 1½ meter længere inde, og indsætte en almindelig dør og bruge skunkrummet som Walk in closet?, tegningen i BBR viser at skunk rummet kan starte længere inde, men ikke hvordan det defineres.

Grunden til jeg spørger at vi tænker på at bygge vores hus til 1½ plan, men har lidt problemer med max bebyggelse, og vil helst ikke undvære hele vores overdækkede teresse(som lige nu må lade livet hvis vi får 80 kvm ekstra. 
Skunk defineres som et areal som er u-udnyttelig f,eks, ved at der ikke er lagt gulv. Så en walk ,in skab hører til beboelse. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 01-05-2021 23:05:59

Skunk defineres som et areal som er u-udnyttelig f,eks, ved at der ikke er lagt gulv. Så en walk ,in skab hører til beboelse. 

 Okay så er den del opklaret :)

Men det må godt bruges som opbevaring, bare uden gulv, eller er det nok at lofthøjden f.eks kun er 1 meter. Må der ikke være en form for plant gulv

Jeg har engang set en bolig med gitterspær i en ene ende. Så kan arealet ikke udnyttes til opholdsrum.

Søren O
Naturligvis må du bruge det til opbevaring, det øverste loft falder heller ikke ind under boligareal selv om man lægger lidt mere gulv end gangbroen.
Der der er tale om er at få bolig kvadratmeter ned så man som enlig kan få boligstøtte.
Den med at skunk mindsker det udnyttelige areal gælder jo kun hvis skunk væggen kommer inden for den lodrette linje som kan projiceres ned hvor højden til yderside af tag er  150 cm. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis