Tilslutning SMEG-komfur

God eftermiddag,

Min kære hustru er pludselig kommet hjem med et meget lidt brugt Smeg-komfur, som hun synes, jeg skal tilslutte. Da jeg er en rar mand, er jeg med på den. Og tidligere også tilsluttet ovne, men da jeg åbnede dette brede monstrum bagpå, var det ikke helt, som jeg har prøvet før, og tidligere ejere har afmonteret ledning. Derfor står jeg nu med følgende på billeder:

Det kunne godt se ud til, at tidligere ejer har haft det på 400 V, right? Ledningen nederst er fra en anden ovn, så den er ikke tilsluttet noget i den anden ende. Så blot for at vise, at den er alm. fase-nul-jord.
Jeg kan se på diagram, at ovnen fra fabrikken er den øverste med 230V, og jeg tænker, at mit udtag også er det - sådan ser det ud.
Kan jeg flikke disse tre dele sammen til en funktionel ovn? Og i så fald hvordan?
På forhånd tak! 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke smart at tilslutte et komfur til kun 1 fase. Det vil begrænse jeres muligheder meget.
Der er ikke sikkert at der er mere end 1 fase i det viste udtag. En måling vil kunne afklare det.

Søren O
Læg en lus mellem 1 og 3. Forbind til brun. Den blå forbindes til de hvide ledninger. I rosetten forbindes blå til blå. Brun til brun eller måske sort. Det afgøres ved måling. Jord til jord.

fase
S. Fabrin skrev den 30-04-2021 18:48:33

Læg en lus mellem 1 og 3. Forbind til brun. Den blå forbindes til de hvide ledninger. I rosetten forbindes blå til blå. Brun til brun eller måske sort. Det afgøres ved måling. Jord til jord.

Tak, Fabrin!

Det var faktisk også lidt der, jeg var på ovndelen, da der jo også sidder en lus mellem de to til nul. Rosetten var jeg bare noget mere i tvivl om. 

Bonusspørgsmål: Hvorfor sidder der mon ikke noget på 2'eren, når nu den faktisk fremgår af diagrammet? Der hænger ikke noget løst nogen steder. 
Hvorfor sidder der mon ikke noget på 2'eren, når nu den faktisk fremgår af diagrammet? Der hænger ikke noget løst nogen steder.
Årsagen til, at der ikke er nogen forbindelser til klemme 2, er at tilslutningsskemaet er et standardskema, der bliver brugt til både ovne og kogeplader/komfurer.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis